.
Nu när det börjar bli kallt ute så är jag mer fundersam till designen, kallfotad som jag är. Boulder boot ser varmare ut, men 3mm sula mot iskall markkyla? Hur är den skon?
Kul med nån likasinnad. Eller likafotad skulle jag kanske säga.
Hade mina Boulder hela förra vintern, men det var ju inte jättekallt här i mellansverige. Klämde i en filtsula. De är väldigt flexibla. Provade ut dem med tunn ullstrumpa (kör det året runt, mina fossingar är känsliga för tryck också så riktigt tunna strumpor går bort). Kan lätt ha raggsocka också. Raggsocka + filtsula blir tajt, men inte så det skapar problem med värk, känns bara inte lika spralligt och bekvämt.
Sen gjorde jag ett misstag och beställde ett nummer större direkt från Lems när de hade Black Friday-rea. Var lite lotteri. Hade jag åkt på tull och moms hade det gått jämt ut med att köpa i Sverige, men det gjorde jag inte. Misstaget var dels att jag borde ha köpt minst två nummer större. Och dels att bara någon vecka senare släppte de modellen i läder som jag så klart hellre hade velat ha.
Så i stan gick det fint. Däremot tror jag inte de skulle palla för att stå still mycket i eller ha på fjäll- eller skogstur om det är riktigt kallt. Men att vänta på bussen och så och nån kortare skogspromenad var inga problem. Men det var väl aldrig ens -10 i vintras.
Kommer Primal i läder slår jag till direkt. Hatar mesh. Fattar inte varför alla tillverkare tror att man bara använder skorna när man springer och dessutom lider av fotsvett. Jag har dem ju jämt. Fuktigt gräs och man blir blöt om fötterna. Lite regn och man blir dyngsur. Cykla när det är lite kallt i luften och man fryser. Idiotiskt.
Likaså det här med sulan. Som du säger är böjligheten det viktiga. Vad ska vi ömfotade göra på vintern har de tänkt sig? Om nån ville göra en känga med rejäl men böjlig sula...
Kan förresten tipsa om en varm gummistövel som funkar för mig trots att den inte är barefoot. Sulman Neon. Barnstövlar i vuxenstorlek. Köpte mina på Granngården.
http://sulmanfootwear.se/produkt-kategori/sport-och-fritid/
Nu är jag osäker om de ändrat modellen. Det ser ut på bilderna som om de har lite "klack", men det kan vara gummeringen som är uppdragen bara.Mina är aningen högre i hälen, men inte så mycket att jag får problem. Ett problem är däremot att de är väldigt tajta i skaftet. Svårt att få ner byxorna och när man väl fått det klämmer det lätt mot benet om det blir veck och så. Fast på bilderna ser faktiskt skaften vidare ut än på mina.