Tricam är en pryl som kan fungera hyfsat som lite alltmöjligt. Den kan ibland ersätta vanliga kamkilar och den kan nästan alltid sättas som en vanlig kil. I vissa fall så är en tricam den bästa (eller t.o.m. den enda möjliga) placeringen, men detta är sällsynt.
Fördelar är pris och vikt. Nackdelar är att den har lägre 'psykfaktor' än en vanlig kamkil, den är lite bökigare att placera och rensa och den är känsligare för repdrag.
Efter att ha skaffat ett 'standard rack' av ett (glest) set kamkilar och ett set vanliga kilar, så skulle jag föreslå rosa, röd, och brun tricam innan man skaffar offsetkilar eller offsetkamkilar. Naturligtvis beror det nog på om man har en favoritklippa som man leker på. Vissa bergarter/formationer lämpar sig bättre för tricammar, speciellt om det finns många horisontella sprickor.
Blå och lila tricam (storlekarna större än brun) har annorlunda bredd/höjd förhållande, så de känns lite 'vingliga'. Större har jag aldrig provat. Det har även kommit ut svart och vit på senare tid (mindre än rosa), men de har jag inte heller prövat nämnvärt. Jag kan tänka mig att rensa en mindre modell än rosa kan bli bökigt då rosa är på gränsen till för liten att ta bort med fingrarna på dess sidor.
I mitt fotoalbum Säkringar (
http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6450 ) finns följande bilder:
S1: En tricam känns bättre här då den vanliga kamkilen är lite för bred (och ändå är det den gamla hederliga SMALA modellen av HB!) så att endast tre kammar är i kontakt med stenen. Repdrag åt höger skulle kännas olustigt.
S2: Här funkar nog kamkilen och tricammen lika bra. 'Spetsen' på tricammen sitter på en liten list. Kamkilen sitter obekvämt nära kanten på 'sprickan', medan repdrag åt höger är olämpligt för tricammen.
S3: Detta är en svagt flarig spricka (bredare på utsidan än längst in) med ganska kraftigt avsmalnande nedåt. En vanlig kamkil har återigen endast kontakt med stenen på tre punkter (en TCU skulle kanske vara lämpligare, men jag har ingen tillräckligt stor TCU). En vanlig kil placerad sidledes med den breda sidan utåt inger inget större förtroende, men en rosa tricam funkar alldeles utmärkt (så länge det inte blir något repdrag uppåt). En röd tricam (storleken större än rosa) funkade bra placerad som en kil (där slingan inte 'går runt' tricammen utan rakt nedåt), men ville inte vara med på bild.
S4: Här ersätter en enkel tricam en mer avancerad offsetkamkil (men en vanlig kamkil funkar nog bra de me). Storleken mindre längre åt höger skulle vara ett bra alternativ.
S5: En klassisk fingerpocket där en rosa tricam eller en gul alien sitter vackert. Dock blir det ingen plats kvar för ditt finger!
Dessa bilder är på 'småbökiga' placeringar och jag inkluderade inga enkla sprickor där en tricam kan sättas lika bra som en vanlig kil eller kamkil.