För 3 år sedan gick jag i sama vånda som du gör nu. Fast jag viste vad jag ville ha men fann det inte.
Vet inte om jag föll i fällan och köpte det dyraste, jag vara bara så himla less på att inte ha grejor som fungerar.
Det svåraste är nog att analysera exakt vilka behov har jag (du). Det ka visa sig, som det har gjort för mig, att jag har behov av fler än ett tält. Beroende på under vilka omständigheter jag skall använda det och hur många personer som skall sova i det.
Baskraven skall, oavsett vilket tält man väljer, vara att man kan lita på det i det sämsta vädret man kan föreställa sig på den plats man skall använda det på (campingplats kontra högfjället). Ett tält som du ligger orolig i bara för att det blåser som fan (ursäkta uttrycket) samtidigt som det regnar eller tvärt om är fullständigt kass. Välj därför ett tält där dukarna är av god kvalité och stängerna likaså.
Ställ krav på återförsäljaren så att du får möjlighet att prova slå upp tältet i lugn och ro hemma innan du bestämmer dig för om du skall köpa det eller ej. Att du måste betala tältet fullt ut är dock en självklarhet. Men minst lika självklart är att du skall få lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.
Personligen föredrar jag lite högre tält än vad Helsport gör. Men vi har olika behov och olika krav köp därför det tält som passar dig bäst (kravlista/ekonomi).
Det blir nog svårt att hitta ett tält som klarar av allt du har tänkt dig göra under de nästkommande 10 åren. Du får kanske se dig om efter et tält som kan passa dig bäst just idag och inte tänka så mycket på morgondagen. Gör dock inte avkall på kvalitén. Vem vet det skall kanske sova 3 personer i tältet om 10 år men bara 1-2 personer där idag!?
Ett märke som är väldigt stort i tyskland är Jack Wolfskin. Om de har bra kvalité återstår dock att se (jag har personligen haft för lite kontakt med dem och vet därför inget om deras kvalité, tyvärr).
Mvh!
// Niklas
P.S Min kompromiss blev ett HB. Jag letar dock fortfarande efter det perfekta tältet.