Hur blir vintern ?

Vulkanutbrottets askmoln

har ju försvunnit och borde inte påverka längre om det ens haft någon påverkan överhuvudtaget.

Polarisens utbredning torde ha betydelse. Liten nu i september även om det inte är "alltime-low". http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Vintern 2010 var lite kallare här i Sverige än de senaste åren samtidigt som det var varmare i OS-området i Canada. El Ninjofenomen? Jetströmmarna och lågtrycksbanorna borde kunna vara en del av förklaringen.

Thure

Medelvärdena för fiskskinn, kaffesump och rönnbär efterlyser du alltså?

Fiskskinn och kaffesump är påverkade och bearbetade av människan, och kräver en viss tolkning av en "kunnig". Mängden rönnbär kan vilken pappskalle som helst se, inget dolt för oinvigda.

Du börjar likna en kristdemokrat med spetsfundigheterna, lite djup efterfrågas, tack.

Jag tror man ska ta långtidsprognoser med en nypa salt men en polsk förståsigpåare sa att det skulle bli den värsta vintern på 1000 år ! I såna fall är det bara att förbereda långfärdsskridskorna =)

Viljan o tron är stark. Jag hoppas det blir en grön vinter ända hit upp i södra dalarna, det blir så mycket enklare på jobbet då. Jag eldar fjärrvärmeanläggningar ( 3 st )

Jag tror man ska ta långtidsprognoser med en nypa salt men en polsk förståsigpåare sa att det skulle bli den värsta vintern på 1000 år ! I såna fall är det bara att förbereda långfärdsskridskorna =)

Ingen ide' - alla isar kommer snabbt att snöa över. Och snön kommer att ligga djup och torr varför skidåkning blir mindre nöjsam. Det blir att ta fram stora snöskor och renspann. Om man ens vill vara ute i minus 30. Jag törs knappt tänka på elräkningarna.

Huga
T

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg