Hur blir vintern ?

Anonym från gamla forumet

Gäst
Har någon noterat långtidsprognoserna ? Vad säger tyskarna ? Vad säger Sarri ? Vad kan man läsa i rönnbär och abborrfenor ?

Skridskor, skidor eller cykel ?

mhjalmarsson@rsasecurity.com (Mats Hjalmarsson)

Gäst
Rönnbär

Om rönnbären talar sanning lär vi få plusgrader praktiskt taget hela vintern...

/Mats

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Ronnbar inget att lita till.

För några månader sedan så läste jag troligen i DN om en rönnbärsforskare. Hann fann inget samband mellan rönnbärsförekomst och kommande vinters klimat.
Däremot så beror tydligen rönnbärsförekomsten på vädret på sommaren föregående år. Den dåliga rönnbärstillgången i höst skulle alltså bero på den dåliga sommaren 1998.
Intressant är att den dåliga äppelsäsongen i år vara kopplad till att rönnbärsmalen tvingats uppsöka äppelträd i stället för rönnar vid äggläggningen. Forskaren spådde att den bra sommaren 1999 ger stora mängder rönnbär år 2000 och därmed god äppelskörd nästa höst.

Thure

Mumbo Jumbo..

"Så som de 12 dagarna i julhelgen ter sig, med mulet väder, regn, snö eller klart väder, så kommer också de 12 månaderna att bli under det kommande året."

Så står det i bondepraktikan från 1662. I alla tider har människor varit beroende av väder och vind. Idag gör SMHI sina prognoser med hjälp av avancerad radar- och satellitteknik.

Behovet att skåda in i framtiden har alltid funnits, vare sig det gällt väder, kärlekslycka eller pengar. Idag talar vi inte längre om spådom och magi, utan om prognoser baserade på fakta.

"Jag ser framför mig att det mycket väl kan vara goda år under de kommande 50 åren, fast det kommer naturligtvis att svänga under de åren också, precis som det alltid har gjort."

Så vintern blir onekligen kall med lite snö på sina håll...

Hälsningar/ Mao

Knappt 11 år måste väl vara snudd på rekord.
Gisse och trosfrågor brukar ju hänvisas till speciella byggnader etc.
Eftersom senaste vintern var sval, solfläcksmaximum är passerat så håller jag på en kall vinter.
Har tagit fram snöskyffel, skidor och långisar. Bara 8 grader i morse, långt ner i söder. Dax för eldningssäsongen.

Knappt 11 år måste väl vara snudd på rekord.
Gisse och trosfrågor brukar ju hänvisas till speciella byggnader etc.
Eftersom senaste vintern var sval, solfläcksmaximum är passerat så håller jag på en kall vinter.
Har tagit fram snöskyffel, skidor och långisar. Bara 8 grader i morse, långt ner i söder. Dax för eldningssäsongen.

Gisse och trosfrågor...Rönnbären har varit här längre än människan, vad säger att de inte "funnit" ett samband vi inte förstått än? De är bara, i samklang med naturen, vi tänker och fokuserar linjärt.

Hörde att en del forskare säger att oljeutsläppet som BP sysslat med bland annat kan påverka golfströmen och framkalla kallaste vintern på 1000 år. SMHI:s svar var att det kan det inte alls för vi har bara mätningar i 130 år.

Var det inte också snack i vintras om att ojjagföllomkull-vulkanutbrottet skulle ge en varm sommar och sen en kall vinter. första halvan har ju stämt hittills. http://www.smhi.se/klimatdata/manad...ge/juli-2010-temperatur-och-nederbord-1.12239

Christian

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg