Jag är helt med dig Joanna! Det var bara "plätten" jag menade. Läst en del om Feng Shui tidigare och tagit till mig det och gjort min egen tolkning. Många saker upplever jag stämmer med hur jag uppfattar rumsliga saker. "Stöd i ryggen" (som symboliseras av sköldpaddan) är definitivt en sådan. Något kraftigt bakom sig (lagom nära), aningen ombonat på sidorna och friast sikt framåt. Så vill man ju t ex gärna placera ett hus och säkert även ett tält!
Intressant att höra detta med huvudändan! Jag ska nog tänka på att inte förringa detta med att ha "stöd" vid huvudet även i tält.
Intressant att höra detta med huvudändan! Jag ska nog tänka på att inte förringa detta med att ha "stöd" vid huvudet även i tält.
Hmm, rent psykologiskt handlar det snarast om motsatsen till "platt" - utom av rent praktiska skäl precis på den lilla plätt där man ska rigga tältet . På nästa skalnivå verkar människan tvärtom behöva rumsliga "ryggar" att mentalt luta sig mot: en klippskreva, strandkant, lodrät stenvägg eller (som på bilden) i brist på bättre åtminstone en torr trädstam .
Jag känner faktiskt igen detta från den "rumskänsliga" av mina två döttrar. Och hon är fortfarande rätt noga med att hennes sovplats huvudände "ankrar" mot fasta begränsningar, även inomhus. När hon hamnade i ett gästrum med en säng mitt på golvet, var hon tvungen att möblera om