Hur blev det såhär?

Jag förstår inte

Hej!

Min senaste vandring under 9 dagar för en vecka sedan, bestod i att släpa omkring på ca 23 kg ryggsäck i halvtropisk värme.

Då var det ett Hillebergs Keron GT3, Thermalite + Easychair, en massa mat och kläder i ryggsäcken. Gaslampa och lite annan lyx också. Jag är alltså ingen "lättviktsfreak", som så många andra verkar vara här på Utsidan. (Finns väl inga inlägg som engagerar så kopiöst många, som de som handlar om lättviktsgrejer!?).

Hur kan man då hitta 27 kg(!!???) att stoppa i ryggsäcken?

Mvh Bert
 
Varför 29 kg?

Hej Bert,

det verkar mycket, men själva utrustningen är 'bara' 13.6 kg, mat och gasol är ca 15 kg.

Jag är ute under 20 dagar utan proviantering, startvikten på 15 kg mat är inte alltför mycket under dessa förhållanden.

Och tillägg varma kläder som är tillräckliga även om vintern är tidigt (lägst uppmätta temperatur i Norrbotten under september var -15,2 enligt SMHI, Brännberg - inte Luohtoláhko... kanske jag är paranoid). Visst kunde jag gå ännu lättare (byta Trango 3.1 mot Nallo eller Stephenson Warmlite t ex) och lämna stegjärn och Teva hemma - det vore ännu 26 kg att börja med (kanske nästa år).

Jag antar att du hade 0,75 kg mat / dygn, utrustningen var i så fallet 16,25. Om det stämmer så hade du ca 2,5 kg mer lyx än jag kan bära. :)

"lättviktsfreak": jag blir det allt mer! Jag kan vara ute längre tid utan att proviantera; det är viktig för mig. Inte blir ryggsäcken lättare, vandringen blir längre (tid, inte km).

Det finns en gräns där jag glömmer ryggsäcken, kanske omkr 22 kg. Dit ska vikten gå, och tillräcklig mat för 20 dagar... Det är orealistisk, men därför - tycker jag - är alla så förtjusta i tanken 'lättvikt'.

Lukas (6/9 Aktse - 27/9 Kvikkjokk)
 
Lägg till
sytemkamera 2,5 kg
Väska 900g
stativ 1,6
film 300g

Min rygga vägde 27 vid Starten på en 8 dagars tur
som jag minskade till 5. Vad är det man brukar säga "är huvet klent får kroppen lida". Men till nästa fjällvandring så kommer jag att ha mindre med mig och planera kanske för en stugtur istället om jag är ensam då med.

/Stefan
 
Re: Jag förstår inte

Hur kan man då hitta 27 kg(!!???) att stoppa i ryggsäcken?
Å, det går alltid att hitta. På min andra vandring fick en massa bra-att-ha-saker följa med. Vi tog med tomatpuré ("som krydda!"), vitlökskorv (som möglade, vilket vi upptäckte på Tolpagornis topp), torkat renkött (som vi kokade en mycket suspekt gryta på), mjöl för att baka bröd (trangian har fortfarande brännskador) och ett extra kök ("om det andra inte räcker till"). Jag hade med X kilo systemkamera med tillbehör, tre objektiv, avtonade gråfilter osv och min kompis hade två böcker och en elektrisk rakapparat - fin på fjället ska man vara!

Detta blev, tror jag, 27 kg i startvikt. Nä, vi vägde den inte innan. Vi började gå från Nikkaluokta samtidigt som ett ösregn satte in. Vi kom inte ens till fjällstationen den dagen, och när vi väl kom dit gjorde vi om resplanen totalt, låg still ett par dagar för att äta ner packningen och gick därefter till Vakkotavare istället för till Abisko via Mårmapasset som vi så ambitiöst hade planerat.

Sedan den minnesbetan försökte vi hålla packningen kring 22 kg istället, vilket var acceptabelt. De tre senaste gångerna har jag gått själv och då lyckats banta rubbet till runt 13 kg, och det är ju mycket roligare, men det är ju en annan tråd...
 
Lägg till
sytemkamera 2,5 kg
Väska 900g
stativ 1,6
film 300g
Oj, det där är mer än jag någonsin bar med mig (dvs jag brukade ha enbensstativ och ingen väska). Men det är tveeggat: numera har jag en kompaktkamera och 5 rullar, och inte katten är det lika roligt att fotografera! En spegelreflexkamera och ett makrotele förhöjer upplevelsen! Synd att det ska väga så gräsligt.
 
Re: Varför 29 kg?

laurentiusweg; sa:
Hej Bert,

det verkar mycket, men själva utrustningen är 'bara' 13.6 kg, mat och gasol är ca 15 kg.

Jag är ute under 20 dagar utan proviantering, startvikten på 15 kg mat är inte alltför mycket under dessa förhållanden.

Och tillägg varma kläder som är tillräckliga även om vintern är tidigt (lägst uppmätta temperatur i Norrbotten under september var -15,2 enligt SMHI, Brännberg - inte Luohtoláhko... kanske jag är paranoid). Visst kunde jag gå ännu lättare (byta Trango 3.1 mot Nallo eller Stephenson Warmlite t ex) och lämna stegjärn och Teva hemma - det vore ännu 26 kg att börja med (kanske nästa år).

Jag antar att du hade 0,75 kg mat / dygn, utrustningen var i så fallet 16,25. Om det stämmer så hade du ca 2,5 kg mer lyx än jag kan bära. :)

"lättviktsfreak": jag blir det allt mer! Jag kan vara ute längre tid utan att proviantera; det är viktig för mig. Inte blir ryggsäcken lättare, vandringen blir längre (tid, inte km).

Det finns en gräns där jag glömmer ryggsäcken, kanske omkr 22 kg. Dit ska vikten gå, och tillräcklig mat för 20 dagar... Det är orealistisk, men därför - tycker jag - är alla så förtjusta i tanken 'lättvikt'.

Lukas (6/9 Aktse - 27/9 Kvikkjokk)


Lukas, jag tror Berts kommentar gällde startinlägget i denna tråd.

Alltnog, varochen må göra sina egna prioriteringar och rannsaka
sin hälsa själv. Den som bär 5 kg fotoprylar
har gjort ett mycket bestämt val.
Andras ryggar tål mer än min. Någon hävdade
att diskbråck i första hand drabbar yngre; att jag själv
drabbades vid 55 års ålder skulle bero på att min rygg
är ovanligt smidig!

Men det är alltså enbart min hälsa och min säkerhet jag tänker på
(samt vad som går att få med på tåg).
Ett vanligt motiv för ultralättviktarna är att hinna många
mil per dag för då ser och upplever man mer. Senast
i Jotunheimen var det åtminstone tre gånger, i Langdalen,
Fleskedalen och vid Helletjörna, som jag grubblade över hur jag
skulle gå tillräckligt långsamt för att absorbera alla intrycken!
Jag tror medellängden på mina etapper blev 18 km, varav
den längsta blev en bra bit över 2 mil. Det kan ta 6-7 timmar
netto, vilket brukar kännas som att jag åstadkommit något.

Som jämförelse kan jag nämna min tuffaste etapp på Korsika,
som var 8 km lång och tog 6 timmar med kanske 13-14 kg
kvar i säcken. Där händer det regelbundet att yngre vandrare
går med idiotpackning och glömmer att det inte bara handlar
om muskler.

Knän och ryggar säger ifrån och den övermodigaste
fann jag efter vandringens slut på stranden i l'Ile Rousse.
Avbrott efter tre dagar för hans del.

il C.
 
Göra det genomförbart...

Jag minns ännu min första fjällvandring, päronsäck, med det mesta utanpå, ett tungt ombyte, vaddsäck, bommulstält, konserver med.....Jag såg steget framför mig till maten var uppäten och jag me av myggen....min kompis grät och gick med blodiga fötter...han kom inte åter...En gång korsade vi en vandringsled där raska norrmän och norskor gick med pyttesmå ryggsäckar och njöt....Det kändes orättvist...Packningen vägde mer vid målet pga av fukt och regn....jag lovar att med under 20 kg totalt blir det en annan upplevelse, med ännu mindre njutningsfullt.
Även i år har jag funnit massvis med begagnad utrustning till salu från dem som slutat gå pga att kroppen sagt slut.....
Börja banta utrustningen i tid!

Go tur

Johan K

PS kamerstativet kan ersättas med en stativskruv och en persiennlina som du står på (Nåja du kan inte fotografera dig själv, men för vackra motiv duger det bra!) Min sytemkamera har jag ersatt med en Minox på 90 gram... DS
[Ändrat av johankse 2002-08-31 kl 09:40]
 
Re: Jag förstår inte

nidob49; sa:
Hur kan man då hitta 27 kg(!!???) att stoppa i ryggsäcken?

Mvh Bert

Inga problem. Jag har inte ätit frystorkat på flera år. När man kan packa ner riktig mat och dessutom få marmelad på kvällskexet (eller på de nybakade sconesen), varför då köra med frystorkat?

Guide-boken (Detta är Sarek eller någon liknande) åker ju med på resan. Jag kan inte memorera en hel bok.

Systemkameran skall med.

mvh Christian
 
Har aldrig vägt...

Stefan N; sa:
Jaha, då är ryggsäcken packad för en liten tur Narvik -Keb. 8 dar. 26,5 kg. Jag som skulle packa lätt den här gången. Hur blev det så här egentligen? Darn it... nånting är fel.
--
Har läst tråden..*mumlar*.. jag är ingen lättviktare och packar det jag behöver men har aldrig vägt min ryggsäck.Om jag tycker det är för tungt så lämnar jag hem grejer. Jag har med åren skippat allt som väger och det som inte behövs.// Roland
 
Re: Re: Jag förstår inte

chralm; sa:
nidob49; sa:
Hur kan man då hitta 27 kg(!!???) att stoppa i ryggsäcken?

Mvh Bert

Inga problem. Jag har inte ätit frystorkat på flera år. När man kan packa ner riktig mat och dessutom få marmelad på kvällskexet (eller på de nybakade sconesen), varför då köra med frystorkat?

Guide-boken (Detta är Sarek eller någon liknande) åker ju med på resan. Jag kan inte memorera en hel bok.

Systemkameran skall med.

mvh Christian

Vill minnas från bilder på webben att du inte är någon liten
pluddevuddelutt (eller hur nu visan om vikingen gick) som t ex jag
(177 cm, 68 kg). Det är kanske avundsvärt att kunna knöla
ned "riktig" mat (aldrig funderat på att torka själv?).

F ö finns ju lätt mat som inte riktigt platsar som "frystorkat"
i Blå Bands tappning för att inte tala om de här rysliga
blanka Wildlife-påsarna. Mosmix är en delikatess på fjället
och mättar LÄNGE; vi ska bara inte tala om Ekströms
Drottningkräm som gör kontinentalerna gröna av avund
ty så lätta och lättillagade desserter finns bara inte i Frankrike.
Knorrs Spaghetteria har räddat ett
par turer, men jag måste erkänna att de sorter
som säljs i Frankrike är överlägsna.

På sommarens resor har jag lämnat allt vad guideböcker heter
hemma, med undantag av topoguiden över Korsika (som dessutom
är en karta, tyvärr, som det visade sig, en rätt dålig sådan).
Til Fots i Norge är tjock och tung, jag bryr mig inte ens om att
dra ut kopior för det visar sig att jag ändå alltid väljer
en rutt till vilken jag saknar beskrivningar. Och på min alptur
i juli var det ren improvisation som gällde, ty guideböckerna
följer bara de officiella lederna och har inte ett ord om lämpliga
tältplatser.

De enda böcker jag kan tänka mig att ta med är ordböcker!
Franska, italienska och spanska. Att repetera glosor och
grammatik kan vara ett lagom tidsfördriv på lägret.
De väger 1 hg var.

Ja, det finns ju fler som har ryggar och knän som håller
för tung belastning (även i alpin terräng?) men är det bara
jag som åker tåg till turerna?


il C.
 
Re: Re: Re: Jag förstår inte

pehac@mai.liu.se; sa:
Vill minnas från bilder på webben att du inte är någon liten
pluddevuddelutt (eller hur nu visan om vikingen gick) som t ex jag
(177 cm, 68 kg). Det är kanske avundsvärt att kunna knöla
ned "riktig" mat (aldrig funderat på att torka själv?).

Nej någon liten pluddevuddelutt är jag inte. Ibland har det sina fördelar med 190 cm.

Och ja, jag har funderat på att torka själv. Men sen att göra det...

mvh Christian
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg