Hur bäst hitta en punkt med GPS?

Re: Leica också

apersson850; sa:
Såna program är bra. Leica har ett också, som jag har hämtat.

Anders

Jag laddade ned Leicas program. Installationsfilen var på 770 kbyte. Sedan tänkte jag att jag skulle kolla Trimbles program också. Installationsfilen var på 22 Mbyte så det fick vara. Är det någon som vet om det är någon väsentlig skillnad mellan programmen?

Hälsningar
Harald

Re: Re: Leica också

haraldn; sa:
Jag laddade ned Leicas program. Installationsfilen var på 770 kbyte. Sedan tänkte jag att jag skulle kolla Trimbles program också. Installationsfilen var på 22 Mbyte så det fick vara. Är det någon som vet om det är någon väsentlig skillnad mellan programmen?

Min gissning (baserat på erfarenheter från andra programvaror) är att det beror helt på hur programmen är skrivna. Ett program skrivet i "rent" C blir litet och smidigt, ett program skrivet i nåt "visual-språk" blir mastodont eftersom det är 4711 oilka DLL:er, VBX:er etc som måste packas med eftersom programmet använder funktioner i dem.

Titta t.ex. på CuSeeMe, Cornell 1.0 (originalversionen så att säga) är en EXE-fil på 700k, medans version 5.0 (den senaste av företaget som köpte upp programmet från Cornell University) är 6 MB fördelat på 45 filer (varav 31 är DL:er). Visst har den nya versionen lite mer funktionalitet, men man kan istället titta på den gamla 3.x-versionen som jag har för mig är 15 MB...

Skillnad finns, faktiskt!

Jag ladade hem dessa 22 MB för att se vad skillnaden är. Tog 20 minuter.
Det är inte enbart dummare programmerar som gör att filen är större. Trimbles version har fler finesser.
Bland annat kan det hantera ryska Glonass och WAAS/Egnos också.
Dessutom kan det generera en hord med grafer och tabeller, som säkert kan vara bra att ha. En speciellt listgenerator, som kan konvertera dessa listor till HTML automatiskt, ingår också. Möjlighet att samköra flera mottagare, på olika platser, finns med, men det är ju inte speciellt intressant för oss amatörer. För fritidsanvändaren kan jag inte se något annat än att Leica Geosystems program bör vara fullt tillfredställande.

Anders

Nu börjar det bli snurrigt. Noggranhet på decimetern eller rent av delar av centimeter, detta är alltså med hjälp av lokala sändare? Så med enbart hjälp av satteliterna så hamnar man i bästa fall på metern efter en längre mätperiod (med pro. utr. alltså), är det rätt uppfattat?

Leif...

referenssändare

Du sätter en gps på en känd plats i närheten och sänder uppgifter om avvikelsen i den av gps givna positionen till den plats du vill mäta (över radio, gsm, internet eller vad du vill). Är du nära, ngra km, så blir noggrannheten stor.

Det finns fasta sådana referenssändare nu i Sverige i olika tätorter, till hjälp bl a för byggindustrin. Man får dock abbonnera på tjänsten (från Teracom i Kiruna). Behövs ännu större noggrannhet används bärvågen på den militära frekvensen (dock utan tillgång till data) för ytterligare mätningar av atmosfärens påverkan av positioneringen. Detta brukar ske genom efterbehandling av data, eng. postprocessing.

Vid sammanfogningen av tunnelsegment för Öresundsbron användes gps med efterbehandling för att åstadkomma passning på centimeternivå.

De tusentals ref punkter Sjöfartsverket lagt ut i Svenska hamnar (en liten metallkula i kajkanten) är inmätta med centimeterprecision också. Kolla med lokala lotsar, de vet var punkterna finns (ofta på deras brygga, så är det i Kalmar(+ framför Länsmuseet)).

mer info på gpsinformation.net

Hejonas

Har du en handdator så kan duprowa GPS Tuner som finns att ladda hem från Handango. Programmet beräkanr medelvärdet av alla punkter som gpsen skickar ut.

VisualGPS

Jag har laddat ner och provat ett gratisprogram som heter VisualGPS och kan hittas på http://www.visualgps.net. För att använda det i terräng behöver man ha en bärbar dator och en datasladd att koppla till GPS-en.

Intressant är främst sidan Survey, där den av GPS-en uträknade positionen i alla tre ledderna visas grafiskt, samtidigt som en genomsnittsposition beräknas (Mean Average, man skall nog inte bry sig om Least Squares Average). Genomsnittsberäkningen tar inte med positionsangivelser där felet (DOP, som säkert är något annat än EPE) överstiger ett visst värde (som kan ställas in, jag tror att det förinställda värdet är 3 m). Godkända värden visas med blått, övriga med rött. Det räknar också ut standarddeviationen i både lat. och long. (och höjd). Ett litet fält-test i fyra 10-minutersperioder och utan anspråk på vetenskaplighet gav visade en noggrannhet i slutresultatet av omkring 2 meter. Längre mättid, en timme eller mer, bör ge ytterligare noggrannhet.

Intressant är också NMEA-sidan, där man kan se hur GPS-en formligen sprutar ut data om satelliter, position, kurs, hastighet, aktiv rutt osv. På sidan http://home.mira.net/~gnb/gps/nmea.html#bod får man hjälp att förstå detaljerna i informationen.

DOP

DOP är mycket riktigt inte detsamma som EPE. Däremot brukar man (antagligen) multiplicera med DOP nånstans i beräkningen av EPE.
DOP, som står för Dilution Of Position, är ett mått på hur skruttig positionsbestämningen med den förhandenvarande satellitkonfigurationen (puh) är. När det är fulltsändigt fantastiskt är DOP=1. Är det hälften så bra är DOP=2.
DOP är alltså en dimensionslös faktor, som dessutom kan beräknas exakt. Inget tillverkarspecifikt abrakadabra, utan bara matematik.

För övrigt håller jag med om att VisualGPS är kul. Jag har kört det åtskilliga timmar, för att skaffa mig själv en uppfattning om hur positionsangivelsen kan variera. Sitter man vid ett fönster, där byggnaden skymmer halva världen, kan man få rent usla resultat ibland. Positionen kan plötsligt skutta iväg hundratals meter, för att sedan komma tillbaka igen.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Hur hitta satelliter bäst, stå still eller röra på sig Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tobiasdr Bäst mobil för utomhusbruk Navigering 11
fabola Sju pekskärms-mobiler jämförda i solljus - Iphone bäst Navigering 0
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
lars.g Gratis SeaClear2 bäst. Navigering 1
ta1toy eTrex legend bäst? eller? Navigering 13
tango Hitta tappad androidmobil, med GPSprecision? Navigering 4
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
Joakim Ambrosson Hitta packningen :) Navigering 5
Store Slightly Off Topic: Titta Va Ja Hitta Navigering 0
kanotisten Tänk vad man kan hitta på Navigering 3
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
robert72 Hitta rätt Navigering 2
apersson850 Att hitta tillbaka Navigering 2
Nyman Var kan jag hitta arméns beg radioapparater? Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5
iphonefisken Triangulerings punkt, vad betyder siffrona? Navigering 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg