Hur avancerad....?

Guest

Gäst
jo, så brukar jag oxå resonera

Det lönar sig nog att köpa dyrt och kvalité, i alla fall om man utnyttjar kapaciteten i plagget. Men då får man stå ut med att inte variera sig så ofta, men det är ju absolut inget problem! Mycket kläder är ju bara en mental belastning!
I alla fall, militärgrejer i all ära som sagt (speciellt M/90-kängorna!), men är syftet smidigt friluftsliv så blir det nog hightech-prylar i alla fall....

har hört at haglöfs anses som amatörmärke. stämmer det? jag tycker de verkar ganska proffsiga i alla fall!

simma lugnt!

Re: jo, så brukar jag oxå resonera

har hört at haglöfs anses som amatörmärke. stämmer det? jag tycker de verkar ganska proffsiga i alla fall!

Deras priser anser jag omotiverade då de flertalet gånger kritiserats för att (dunprodukter) haft dåliga kvalitékontroller. Råd & rön har även de vid flera tillfällen kritiserat haglöfs för att överdrivit sina sovsäckars temperaturgränser.
Mitt råd, köp inga sovsäckar eller dunprodukter av Haglöfs.

För övrigt har de gjort en ryggsäck till skidbestigning (roca) som jag ser som ett stort skämt.
Bara en massa skrot samt skumma lösningar.

Desto mindre desto mer....

Guest

Gäst
jo, jag har ju en ultrapro #12.....har försökt överleva på balkongen åtskilliga gånger under sommarhalvåret men är det nåra plusgrader och lätt vind blir det inte LITE kallt runt 4-snåret på natten.
Sov på en tillstängd veranda i julas, eller försökte sova, men var tvungnen att gå in. det var kanske ett par minusgrader därute men det klarade visst inte sovsäcken med komforttemperatur på -5 och underställ och fleecejacka osv....hmm...lite besviken där...

men man får ju hoppas att deras grejer funkar i övrigt.....shosho är väl en himla bra ryggsäck iaf...

/må gött

Sovsäcksfuskare

Det är nog så att åtskilliga tillverkare myglar lite här. Ett sätt att få lite koll på läget är att jämföra dunvikten och fillpowern på olika märken.

Utemagasinet gjorde en test av lite olika märken på detta vis och det blev rätt uppenbart att en del märken uppenbarligen hade dun som värmde bättre än andras???? Dit hörde dock INTE Haglöfs.

Själv har jag bara Haglöfs sovsäckar (LIM-5 och UltraPro 25). Jag tycker de klarar utsatta gränser rätt exakt (jag tillhör dock inte de frusna). Tillsammans blir de dessutom en säck för riktigt kalla temperaturer!

Själv tycker jag att minusgrader är perfekta att sova ute i. Det är så otroligt skönt att vakna, sticka ut näsan och känna att det är kallt ute, och sedan stanna kvar i värmen och njuta ett tag till! Dessutom slipper man mygg och regn och kan därför sova under bar himmel. Insnöad kan man dock bli, vilket är en rätt skoj upplevelse.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg