Hej!
Jag har gjort en laboration, men resultat förvånar mig djupt.
Jag har haft vatten, klorin och växtgödning i enskilda burkar med en vitlöksklyfta nedstoppad- så roten är i vattnet.
Sju burkar totalt, enligt så här:
Vid Start:
Flaska 1: Vatten: 115 ml.
Flaska 2: Vatten 80 ml. Klorin 0,8 ml
Flaska 3: Vatten 80 ml. Klorin 1,6 ml
Flaska 4: Vatten: 80 ml. Klorin: 3,2 ml
Flaska 5: Vatten: 110 ml. Gödning: 1,1 ml
Flaska 6: Vatten 110 ml. Gödning: 2,2 ml
Flaska 7: Vatten 110 ml. Gödning: 4,4 ml
Man kanske tror att burkarna med växtgödning kommer göra så att vitlöksutskottet växer extra mkt? Men resultat blev ett annat:
Efter 3 veckor:
Flaska 1: Vatten- 7,5 cm utskott. Också, från roten har det växt ut ett utskott på 22 cm.
Flaska 2: Klorin 0,8 ml - 2,3 cm utskott
Flaska 3: Klorin 1,6 ml - 16,6 cm utskott.
Flaska 4: Klorin: 3,2 ml - Inget utskott
Flaska 5: Gödning: 1,1 ml - Inget utskott
Flaska 6: Gödning: 2,2 ml - Tvådelat utskott på 9 cm och 6,5 cm
Flaska 7: Gödning: 4,4 ml - 2,3 cm utskott. (Vitlöken har spruckit upp och är torr)
Vattenburken var alltså den som fick längstutskott. Därefter kommer klorinburkarna och sist kommer burkarna med växtgödning. Vitlökarna med växtgödning växte alltså sämst.
Hur kan det egentligen komma sig?
Klorin är ju ett gift- den borde ta död på vitlöken. Medans såklart växtgödning borde få vitlöksutskottet att växa extra långt.
Jag har gjort en laboration, men resultat förvånar mig djupt.
Jag har haft vatten, klorin och växtgödning i enskilda burkar med en vitlöksklyfta nedstoppad- så roten är i vattnet.
Sju burkar totalt, enligt så här:
Vid Start:
Flaska 1: Vatten: 115 ml.
Flaska 2: Vatten 80 ml. Klorin 0,8 ml
Flaska 3: Vatten 80 ml. Klorin 1,6 ml
Flaska 4: Vatten: 80 ml. Klorin: 3,2 ml
Flaska 5: Vatten: 110 ml. Gödning: 1,1 ml
Flaska 6: Vatten 110 ml. Gödning: 2,2 ml
Flaska 7: Vatten 110 ml. Gödning: 4,4 ml
Man kanske tror att burkarna med växtgödning kommer göra så att vitlöksutskottet växer extra mkt? Men resultat blev ett annat:
Efter 3 veckor:
Flaska 1: Vatten- 7,5 cm utskott. Också, från roten har det växt ut ett utskott på 22 cm.
Flaska 2: Klorin 0,8 ml - 2,3 cm utskott
Flaska 3: Klorin 1,6 ml - 16,6 cm utskott.
Flaska 4: Klorin: 3,2 ml - Inget utskott
Flaska 5: Gödning: 1,1 ml - Inget utskott
Flaska 6: Gödning: 2,2 ml - Tvådelat utskott på 9 cm och 6,5 cm
Flaska 7: Gödning: 4,4 ml - 2,3 cm utskott. (Vitlöken har spruckit upp och är torr)
Vattenburken var alltså den som fick längstutskott. Därefter kommer klorinburkarna och sist kommer burkarna med växtgödning. Vitlökarna med växtgödning växte alltså sämst.
Hur kan det egentligen komma sig?
Klorin är ju ett gift- den borde ta död på vitlöken. Medans såklart växtgödning borde få vitlöksutskottet att växa extra långt.