Huntsman?

Hej! En kompis har en gammal kajak av märket Huntsman som hans norska flickvän fått av sin far. De paddlar inte, men jag har tänkt börja... Är det någonting att ha som nybörjarkajak? Jag vet inte så mycket mer om den annat än att den har någon form av inbyggd länspump.

Vet någon var man kan hitta info om "Huntsman"?

Tack

// F.

Svima kanske vet

Den här kajaken är ganska liten i volymen och såldes på 80-talet av SVIMA i Solna. Jag tror att den var ritad och producerad i Storbrittanien. Hette konstruktören Goodman? Jag tror att det var roder och skott samt luckor som standardutrustning. Den hade en storasyster som hette Sea Hunter som var ganska lång och hade bra packvolym. Plastkvalitén på de exemplar som jag sett var medioker.

Som nybörjarkajak för någon i viktklassen ca 60-70kg kan Huntsman nog vara ganska OK.

Kolla att den är tät i skott luckor och skrov och att du sitter bekvämt.

På google hittade jag denna annons
118 Huntsman Sea Kayak for sale, bilge pump, good condition, £380. Also Snipe lake kayak, in need of minor grp work along the seams £100 Tel David Stutchfield, Windermere (015394) 47692 Posted 27.02.02

Lycka till Thure
[Ändrat av thureb 2002-04-24 kl 12:03]

Huntsman

Huntsman er bygget av Mc.Nulty i England tidlig i 80 åra. Den har skroglengde 4,87 og beam 58 cm.
Vekten er omtrent 22 kg rigget. Båten er relativ
lav og med lite volum. Total last bør ikke være over
ca. 100 kg. padler maks 80 kg. ikke for stor.
Det er en vakker båt, fin stevn og lavt akteskip
med rett akterstevn. Bra plastarbeid (GRP/Diolen)
OBS. Båten ble laget med 3 forskjellige SETE_BREDDER
så sjekk at SETET PASSER. Runde gummi-luker.
Men båten har et parti FLAT BOTTEN og går alltid
snett til h. eller. v. - om den ikke har ror.
SÅ HUNTSMAN MÅ HA ROR. Det er relativt greit å montere.
Den har grnnlandåpning ( cockpit 58 cm lang)
Båten er ok om du er 60-75 kg.Pen , morsom og rask nok.
g humlen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg