Hundval

Hejsan!

Jag har funderingar på att skaffa hund framöver men har naturligtvis svårt att bestämma vilken ras som är lämplig.
Den skall användas till följande(ingen inbördes rangordning):

*Småviltjakt, stående eller ev. stötande
*Lättare klövjning, pulkdragning till fjälls
*Skall vara social, lugn och stabil

Jag har tidigare erfarenhet av hundar. Jag tillbringar en hel del tid ute och kommer att kunna motionera hunden ganska mycket.
De som jag själv funderar på är Münsterländer, långhårig Vorsteh samt Springer spaniel. Vorsteh funkar ju bra till ovannämnda punkter, men hur är det med de två andra?

Tacksam för synpunkter/Magnus
[Ändrat av mekelund 2003-03-06 kl 11:07]
 
En av mina bekanta har en Wachtelhund som uppfyller alla punkter. (Är stötande/kortdrivande).
En annan bekant har Engelska settrar, dessa uppfyller också väl alla dina krav.
En gammal bekant hade en Stormünster, den var lite nervig tyckte jag, men jag vet inte om det bara var den individen eller om det gäller rasen i allmänhet.

/BAX
 
Det första jag tänkte när jag läste ditt inlägg var:

* Münsterländer
* Wachtelhund
* Jaktspringer

...så det är nog mina förslag :)

Det finns även retrievers som kan stöta småvilt, men där handlar det väl mer om god träning av hunden än självklara anlag.
 
Pulkdragning...

ifjällen = att vintertid låta hunden dra en pulka i din egen fart, under långa dagsmarcher.

Då skulle jag omedelbart utesluta de mest explosiva fågelhundsraserna som Pointer, Setter och Jaktspringer.

Dels är de inte funtade att gå och masa på detta sätt med pulka och väska (stackars hund).

Och skall du kunna föra dem tryggt (styra på håll) i deras höga tempo, lär du få lägga ner ett stort mått av intresse och arbete för just detta.

Välj istället en högrest hundras med vinterhårlag, som uthärdar det låga tempot och som trivs med det, för bådas er lycka.

Kanske en apporterande ras skulle passa dig bättre?

Är inte lastkapaciteten det viktigaste och att småviltjakten är det som avgör, så är ju alla ovan nämnda raser utomordentliga.

Själv jobbar och jagar jag med Jaktcockrar och Jaktspringrar, underbara projektiler.:)
http://www.jaktspanielklubben.nu/

/Björn
 
Re: Pulkdragning...

Graip; sa:
Välj istället en högrest hundras med vinterhårlag, som uthärdar det låga tempot och som trivs med det, för bådas er lycka.

Har du något exempel på hund som skulle passa? Det är inte fråga om några större laster utan mest hundens egen mat och utrustning plus en del av mina grejer.
 
ceciliaw; sa:
Det första jag tänkte när jag läste ditt inlägg var:

* Münsterländer
* Wachtelhund
* Jaktspringer

...så det är nog mina förslag :)

Hur mycket kan man lasta på dessa hundar? Som jag har skrivit tidigare skall det inte lastas särskilt tungt.
 
Last och pulknund

Tja, Sangt Bernhard eller Old English Sheepdog, skulle nog stortrivas. He he

Kan tyvärr inte hjälpa dig vad gäller lasthundar, har ingen erfarenhet av detta.

Skämt åsido, Vorsteh kan ju faktiskt vara det rätta, en lite tuffare fågelhund, som tror jag har tagit två vägar i aveln, en jagare och en dragare.:(
http://www.vorsteh.se/index.htm

En liknelse som kom för mig; Vem f*n använder ett fullblod (häst) som arbetsredskap i skogen?

Avelsarbetet och inriktningen med arbetande/jagande hundar, tycker åtminstone jag att man skall respektera.

Hund som får uträtta det den är avlad för = glad hund = nöjd husse/matte.

/Björn
 
Re: Last och pulknund

Graip; sa:
En liknelse som kom för mig; Vem f*n använder ett fullblod (häst) som arbetsredskap i skogen?

Avelsarbetet och inriktningen med arbetande/jagande hundar, tycker åtminstone jag att man skall respektera.


/Björn

Nja, Vorstehn används ju (mestadels) inte som nån tungdragare såsom Huskys och korsningar på såna. Vorstehn används väl mest som sprinter med lätt pulka eller lina. Att likna med travhästar.

Annars håller jag med om att det är olyckligt med uppdelningar i avelsarbetet.
Bruks/utställningsschäfrar
Jakt/Dragvorstehs
Jakt/sällskapslabradorer
dito Retrievers och Spaniels.
mfl mfl

/BAX
 
Jaktspaniel

Jag har en jaktspaniel på nu 3år som används på de sätt du funderar över (utom klövjning). Att den inte bär väskor beror mest på att jag inga har. En underbar hund i familjen och skogen. Jobbar intensivt hela tiden. I hemmet ligger han i vila, oavsett vad döttrarna springer runt och leker. Yngsta dottern (2år) tar benet ur munnen på honom, vänder det och sätter tillbaka in det igen. Vad gäller pulka drar han barnen med lätthet på snötäckt väg (25kg).
En trevlig hund rakt igenom som passar i de flesta lägen.
 
Ridgeback..!

Hur underligt det än kan låta vill jag föra upp Rhodesian Ridgeback på listan.
Jag har både klövjat och kört pulka med min.
Lugna och stabila med folk som vuxna (kan vara griniga med andra hundar av samma kön) och inte så pjåkiga i skogen om man ger dem chansen - fast om jakten är central är det ju lite riskfyllt förståss. (Aveln i Sverige tar ingen hänsyn till jaktmeriter)
Jag har inte jagat själv med min hund men jag vet att det skjutits både älg och fasan för Ridgebacks.
Hålaget är lite i tunnaste laget för långa fjällmrscher men min afrikan har alltid gillat sitt täcke...*L*
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg