Hundmat i fjällen?

Får se om det här hamnar rätt nu.

Ska till sommaren ta med hunden för första gången till fjällen.
Hon är av en mindre ras (muskulös cocker spaniel).

Vad ska jag utfodra med?

Räcker det med vanliga fodret (Nutra) eller behövs det mer "kraftfoder" så att säga.
Hon ska inte bära något annat än max sin egen mat.

+ att det inte blir någon värstingtur.


Känns lite sådär att släpa med färskfoder mitt i sommaren..


Någon som har erfarenhet?
 
Hundemat

Bruk vanlig tørrfor men øk mengden noe. Jeg har en Border Collie på ca 30 kilo, og jeg bruker 350g tørrfor til vanlig pr dag + litt matrester og saus fra vårt eget måltid. På tur bruker jeg 500 g av det mest næringsrike foret jeg kan finne fra samme produsent. Jeg vet at venner har brukt frysetørret vom av storfe som tilsetning til vanlig for.

Skaff deg også en egnet kløv til hunden. Det vil lette børa for deg selv, og hunden din blir sikkert glad for å være til nytte. Du finner en norsk produsent som er bra her: http://www.seleverkstedet.no/Produkter/Kløver.htm

God tur :)
 
ett fullfoder av hög kvalitet räcker, det finns ingen som helst anledning att krångla till det mer än att öka mängden efter dagsbehovet..
 
Bruk vanlig tørrfor men øk mengden noe. Jeg har en Border Collie på ca 30 kilo, og jeg bruker 350g tørrfor til vanlig pr dag + litt matrester og saus fra vårt eget måltid. På tur bruker jeg 500 g av det mest næringsrike foret jeg kan finne fra samme produsent. Jeg vet at venner har brukt frysetørret vom av storfe som tilsetning til vanlig for.

Skaff deg også en egnet kløv til hunden. Det vil lette børa for deg selv, og hunden din blir sikkert glad for å være til nytte. Du finner en norsk produsent som er bra her: http://www.seleverkstedet.no/Produkter/Kløver.htm

God tur :)

ett fullfoder av hög kvalitet räcker, det finns ingen som helst anledning att krångla till det mer än att öka mängden efter dagsbehovet..

Med andra ord borde det foder jag använder funka, bara jag ökar mängden.
För som Otto skriver, så dimper det väl även ner matrester till hunden..

Ja, klövjeväska ska vi ha. Kollar på lite olika nu.
Mest tycker jag dom är skit och ganska dåligt utförda, men hittat några som nog funkar bra.
Tack för länken och svaren.

/LMM
 
Jag vet en samisk hund som brukade tugga i sig lämlar, tills vovven en gång blev sjuk. Numera överfaller hon bara rasande och dödar lämmeln när chans ges utan att äta den.

Raskesven
Min hund av lapskt ursprung har tydligen detta i generna. Döda, men inte äta:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=20673&set=

Vet en husky som svalde lämlarna m/m hela, och ibland fick spy upp resterna om den mådde dåligt. Halsvmält, "hel" lämmel...


Jag brukar ta extra energirikt foder (=högfettfoder) med mig i fjällen, mest för att slippa bära så mkt volym och vikt. Fråga din veterinär, de har vanligtvis ett mkt mer näringsmässigt klokt sammansatt foder än ICA.
 
Jag brukar ta extra energirikt foder (=högfettfoder) med mig i fjällen, mest för att slippa bära så mkt volym och vikt. Fråga din veterinär, de har vanligtvis ett mkt mer näringsmässigt klokt sammansatt foder än ICA.

jag vet inte.. jag tycker att man alltid skall köpa ett foder av hög kvalitet, att köpa på veterinärstationen gör ingen större nytta mer än att borra hål i pluringen, har man problem så skall man naturligtvis köpa i samråd med veterinären. på de större djuraffärerna så säljer dom alla kvalitetsmärken, välj ett med så lite spannmål så möjligt, era hundar är köttätare, inte kaniner.. till hör man någon intresseorganistation så får man ofta rabatt på något av premium foderna, jägare, brukshundsklubben m.fl.
 
Har blivit två trådar av den här tråden nu men se till att du får en klövjeväska med bromsring för koppel baktill och förstärkt framdel på fickorna. De rivs gärna upp annars. Var beredd på att avlasta hunden emellanåt och träna in succesivt. Bli inte heller arg om hunden glatt lägger sig för att svalka i vattnet med väskan på. De förstår på sitt charmiga sätt bara inte bättre.
/J
 
Hej!
(första inlägget för mig)

Kompis till farsan hade huskys som drog pulka på vintern och i de mest arbetsintensiva perioderna fick de rent späck eller smör utöver vanliga fodret för att få i sig tilräckligt med energi.

Borde räcka med ett fullfoder av hög kvalitet för hundar med hög aktivitet. Spanielraserna kan vara känsliga för foder med hög energihalt så mitt tips är att testa fodret/forden innan fjällresan så du vet att hunden klarar fodret.

Kör själv med svenska Robur till min hund. http://www.doggy.se/itemlist.asp?ID=1&SectionID=1

~K
 
Hej!

Jag har en mindre blandras som blir hemskt kinkig med maten när det händer en massa spännande saker runtomkring, så det fungerar inte alls med hans vanliga mat när vi fjällvandrar. Det fungerade inte heller med en "smakrik hundmat som alla kinkiga hundar tycker om" som jag hittade i en djuraffär. Det enda som fungerat på honom hittills är levergodis, men hellre han äter det än inte alls. Om din hund är matglad och alltid äter så använd lite mer av den vanliga maten, men om hunden ibland blir för distraherad för att äta krävs det en del arbete innan man hittar något som fungerar.

Det tog några dar innan min hund lärde sig att manövrera sina väskor utan problem, men nu hoppar han, rullar sig i snön och rundar stock och sten som om han inte gjort annat. Han fick öva ganska mycket på ryggsäcken under dagsturer och någon helgtur innan första fjällvandringen, men blev trött efter några dagar. Sen behövde han iofs bara vila från väskorna under en eftermiddag innan han var igång igen.

Lycka till!
 
Jag har alltid haft hund med när jag vandrar. Rasen har varierat under årens lopp. Jag ger dem det vanliga fodret de brukar äta (samma märke) - men med en högre fetthalt (högsta).
Jag ger hunden också det sista av allt jag själv äter, sista biten på mackan osv. Det innebär att jag har en koll på vad hunden äter / inte äter – eller om hunden plötsligt inte vill ha något alls – vilket är ett tecken på att någonting kanske är galet.

Varje kväll masserar jag igenom hunden. Under denna massage känner jag hur muskler osv är, samt hur hundens hull känns. Speciellt över revbenen kan man enklast känna om hunden magrar.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar