Jag började denna säsong med Frontline vilket var första gången och det funkade inte alls på min hund, och det ska väl tyvärr vara kännt för att inte fungera så bra på fästingar. Men det beror nog på vad man har för hund för jag har pratat med folk där det har funkat. Sedan hade jag halsbandet Scalibur (som är receptbelagt) och det fungerade perfekt mot fästingar inte en enda och det gäller också alla jag pratat med. Sedan var jag dum och gick på ett rykte om att halsbandet kortfattat skulle påverka hundenshjärna. Men så pratade jag med en veterinär (efter att jag hade slängt halsbandet) och hon sa att det var det svärsta sk*t snacket hon hade hört eftersom giftet bara sitter i själva "ytfettet" på hunden så det går inte ens in i huden. Men hunden kan ju utveckla eksem osv men det brukar märkas då hunden börjar klia sig. Nu har jag dock Ex-spot (som är receptfritt) pga jag köpte det före jag pratat med veterinären. detta funkar också bra, har dock haft två fästingar men det vet jag inte beror på effektiviteten eller om jag var dålig när jag tog på dropparna, har en malamut som ju är ganska tjock pälsad. Men sen finns det ju nackdelar och det är ju att hunden inte ska bada med varken detta eller med halsbandet på. En annan nackdel är ju att hunden inte kan tåla det heller, men sedan så kan man ju räkna på hur många barn som blir sjuka av att äta lakrits...