Hunddalen

Hej!
Någon som gjort toppturer med utgångspunkt Hunddalshytta? Ska dit om nån månad, och hungrar efter bra tips..!

tack på førhand!

Sara

Jag var där för några år sedan. Bodde iofs inte i hyttan utan i tält, men turer fanns det gott om. Hela dalgången är omringad av toppar som alla är värda ett besök. Ett tips är att leta upp fjällklubbens årsbok "Till Fjälls" från -95(tror jag). Där fanns en väldigt bra artikel om Shommen, som området heter.
/Thomas J

Nog inte helt riktigt så. Men i "Till Fjälls" 1992-93 har Anders Bergwall en artikel "Bergsskidåkning i Skjomenfjällen" och med turbeskrivningar för flera toppar kring bl a Hunddalen.

När Sara kommer tillbaka från Hunddalen efter nyår får vi se om boken "Topptur - Narvik, Riksgränsen, Björkliden, Abisko" håller måttet. Hon är förmodligen den första att använda boken i praktiken eftersom hon köpte den i princip direkt då den kom från tryckpressarna och drog till fjälls innan den egentliga toppturssäsongen. Vad gäller kapitlet Hunddalen i boken så utgår det från Anders Bergwalls översikt i "Till fjälls" men innehåller betydligt flera toppar och turalternativ.

Sara, kan vi få ett utlåtande?

Micke
http://www.topptur.nu

Utlåtande...

..kommer snart. Men jag tænkte skriva en recension på boken istællet før ett inlægg hær bara. Tror jag iaf. Vi får se, men utlåtande kommer i vilket fall inom kort!

Sara

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg