Kort mellanlandning innan semestern börjar.
Jag är absolut ingen expert, men jag har varit mentaltestledare och mentalbeskrivningsledare, tävlingsledare, brukstävlande, räddningshundförare med 2 hundar godkända och så har jag pysslat lite med hund däremellan. Så förhoppningsvis har jag lärt mig något av alla misstag jag begått.
Först, Cesar Milan gav "alfahannen" ett ansikte. Han ska ha kredit för sitt sätt att förklara för hundägarna att dom valt fel hund och inte förstått vad som gäller när man skaffar hund.
Men, han demonstrerade ofta hur han kuvade jyckarna med sitt kroppsspråk. Det som inte visades, men som skymtade fram i något avsnitt var att jyckarna fått en omgång av elhalsband innan.
Det funkar så att du sätter på hunden ett halsband med en rejäl kondensator och 2 piggar som ligger mot huden och så en fjärrkontroll.
Han låter jycken bära sig åt, sen väste han sitt magiska sssssss, spände ögonen i jycken o fyrade av elhalsbandet. Det tror fasiken att jycken vek undan nästa gång den hör sssssssss.
Har man en gång sett en elad hund så känner man igen beteendet när hunden väntar sig en snyting igen.
Anledning för en hund att ge sig på dig.
Försvar av resurs, föda, fortplantning är drifterna som styr hundens beteende. Föda är du inte, fortplantningsviljan ger dig som värst en fläck på byxbenet, medan försvar av resurser och revir är det du ska oroa dig för.
Du kan se hundens reaktioner på ovanstående som skålar fyllda mer eller mindre av viljan att använda någon av dom.
Är då försvarslustskålen nära att rinna över och du fyller på med olämpligt beteende eller bara inkräktar lite så tar detta överhanden.
Alla hundar har mer eller mindre utvecklad bithämning, det beror helt enkelt på att dom inte skulle få vara med i flocken om dom bet okontrollerat ikring sig.
Till det kommer att våra familjehundar är avlade med önskan om låg dådkraft, därför blir de flesta bett rätt uschliga, i samma ögonblick de biter kommer dom på att dom gjort bort sig.
Så, hur vet man om man ska bli biten av hunden som kommer springande.
Enligt min erfarenhet så stämmer det gamla uttrycket "skäller värre än han bits" bra.
En hund som bara springer längsmed eller strax bakom är en larmare, han kommer nog inte att bita, han är nöjd när du cyklar vidare.
En hund som gör korta rusningar mot dig vilt skällande, svansen högt och gör stopp där den stöter med framtassarna i marken kommer förmodligen inte att bitas. Det är dock en risk att denna tar en utmaning från dig på allvar. Prata med den medan du avlägsnar dig o tala om att du tycker han är fånig så kommer han av sig.
Hunden som kommer som skjuten ur en kanon med svansen rakt bakåt, öronen bakåt och inte skällande utan antingen tyst eller mer vrålande/morrande har bestämt sig för o nypa dig.
Håll cykeln mellan dig o hunden och följ mina tips i första inlägget. Fundera ut i förväg var du föredrar att bli biten, otränade hundar biter i det första dom får tag i så en magväska, vattenflaska vad som helt kan duga.
Så, nu har ni mer o snacka om, jag ska packa inför segelsemestern nu.
Hur ska jag undvika att bli hajbiten när jag badar?
Lycka till på cykelturen