Lyssna pa patric
Håller med !Lyssna på Gundj.. det är det enda jag tänker säga..
Håller med !Lyssna på Gundj.. det är det enda jag tänker säga..
När jag inte är så trött så ska jag skriva en ohemult lång tirad om hundars mentalitet och hur man ser om den tänker bita dig eller inte, men det får bli en annan dag.
Ni som upplevt attacker får gärna skriva om dom. Var det skedde, hur det gick till och hur det slutade.
Håller med !
jo fast då får ju gurun plita ner nå´t också. fram till dess håller jag i alla fall med om alfahanne teorierna dom har utan undantag fungerat i mina kontakter med "normala" hundar.
sen det där med att kasta sten på hundar i förebyggande syfte låter för jkligt i mina öron.
jo fast då får ju gurun plita ner nå´t också. fram till dess håller jag i alla fall med om alfahanne teorierna dom har utan undantag fungerat i mina kontakter med "normala" hundar.
Därför lyssnar jag på gundj råd vilka väl stämmer överens med andra också från riktiga hundtränare.
Håller med om att alfahane teorin kan fungera, om man nu verligen lyckas övertyga hunden om att man är alfahanne. Min erfarenhet är att hundar väl kan skilja på äkta människoalfahane och spelade.
Men om man nu är en riktig macho är det då verkligen säkert att man är mer macho än hunden - om inte - vad händer då?
Dessutom beskrivs även situationen när hunden förlorar 'all kontroll' och blir sjövild.
Jag har vid ett flertal tillfällen varit dum nog att gå emellan stridande hundar, jag har hittils haft tur att inte blivit skadad. Den intesitet med vilken attackerna stridigheterna förts skulle jag inte vilja ha riktad mot mig själv. Och ändå var det attacker där hundarna inte helt förlorade bithämmningen mot sin motpart.
Därför lyssnar jag på gundj råd vilka väl stämmer överens med andra också från riktiga hundtränare.
Och ja - jag skulle gärna höra mer.
gundj har skrivit sina rekommendationer, dessa är kloka och enkla att följa.. det som är lite kul är att människor arbetar mycket med hund inte är lika ivriga påhejare av "alfahane" teorin som lekmän. flockledarskapet är ofta något man bygger upp under ganska lång tid och då har man de fina effekterna av att vara flockledare(alfaledare), att ställa sig och stirra på en hund som inte känner dig och förvänta sig att den tar dig för flockledare är ganska korkat.. synar hunden dig så har du att göra och frågan är om du är beredd att ta nästa steg..