Huggormar

Försvunna djur, eller nationella skillnader

Nä,men å andra sidan har ni Späckhuggare och Hälleflundror i världsklass,det är inte fy skam.Finland har Visent och flygande Ekorrar,Sverige har småkryp även om det har varit tunnsått med Fästingar i år.Har hittat ca 20 på kroppen mot ca 200-300 tidigare år.


peter

Ja, det är sant. Men jag vet i tusan vilket jag helst väljer. Fästingar som lär kunna hållas borta (iaf till viss del) med vitlök. Eller en natur nästan helt utan djur.

Å andra sidan.... Varför ska jag klaga. Jag kan ju åka hem till den sörmländska naturen och de djur som finns där precis när jag vill.
 
Även

undertecknad har sett mycket huggorm i år men inte något rekordår. Speciellt obehagligt har det varit att vår hund varit framme och nosat på huggormar vid ett par tillfällen. Senast idag såg vi en huggorm som låg och solade sig men huden var för en gång skull bakom mig på stigen vid det tillfället.

OT Fästingar har både jag och hunden haft rekordmånga i år trots att jag sannolikt haft mera kläder på mig i och med att sommaren varit lite svalare än den förra.

Hur mycket fästingar som sätter sig fast beror ju väldigt mycket på om man går med bara ben i gräs.

OT 2
Lite senare mötte vi en udda figur i skogen.
Vad kan det vara som är klarblått och kommer emot en på stigen i skogen? Svar kommer lite senare i den här tråden.

Thure
 
Trådkapar genom att kommentera lite OT.

Rekordfå fästingar i år, både på mig och sonen. Har bara haft någon enstaka men brukar ha ett 20-tal.

Vi ska inte gnälla på att vi har gott om farliga djur i Sverige. När jag berättade för min australiensiske kompis att Sveriges farligaste djur förmodligen är älg (trafikolyckor) eller geting (allergichock) skakade han bara på huvudet. I hans ögon var det ganska futtigt. Men å andra sidan är väl myggor ett av världens farligaste djur (malaria).
 
Och eftersom jag var så extremt korkad att jag publicerade en bild på snokar tidigare så tar jag väl och gottgör det med en riktig söt solande liten huggorm. Gissa hur nära man måste gå för att få en vettig bild med mobiltelefonen som kamera....
 

Bilagor

  • DSC00179.JPG
    DSC00179.JPG
    118.2 KB · Visningar: 4,955
Och eftersom jag var så extremt korkad att jag publicerade en bild på snokar tidigare så tar jag väl och gottgör det med en riktig söt solande liten huggorm. Gissa hur nära man måste gå för att få en vettig bild med mobiltelefonen som kamera....

Du får bättre bild om du håller huggormen i ena handen och fotar med den andra!
 
Du får bättre bild om du håller huggormen i ena handen och fotar med den andra!

Min far fångade huggorm mot betalning när han var mindre (15 år) och för varje huggorm fick han 15 öre. Detta var iof 40 år sedan...

Huggormarna placerades dock ut i naturen igen och min far blev heller aldrig biten, men han avrådde mig att börja på samma bana :)

// Jocke
 
Ber om ursäkt för det sena svaret. Blev lite stressigt i fredags när vi skulle packa och komma iväg på 1,5 timmar =)

Här är spec. på vad vi fick:

Ormtunna:
Innehåll för en Schäfer (ca 35kg): 4 tabletter
Instruktion ifall man träffar på en annan hund lyder: Perdnisolon, 1 tabl / 10kg

Tabletterna ska bara ges som de är, sen är det direkt till vetrinär som gäller.

mvh
/ Richard
 
Senast ändrad:
Nä,men å andra sidan har ni Späckhuggare och Hälleflundror i världsklass,det är inte fy skam.Finland har Visent och flygande Ekorrar,Sverige har småkryp även om det har varit tunnsått med Fästingar i år.Har hittat ca 20 på kroppen mot ca 200-300 tidigare år.


peter

Det finns nog inga Visenter i Finland, om man inte räknar med den enda som finns på Högholmens zoo i Helsingfors. I Sverige (Avesta) finns det många fler.

Däremot har vi gott om Vitsvanshjort i Finland. Den tror jag inte finns i Sverige alls.
 
Det finns nog inga Visenter i Finland, om man inte räknar med den enda som finns på Högholmens zoo i Helsingfors. I Sverige (Avesta) finns det många fler.

Däremot har vi gott om Vitsvanshjort i Finland. Den tror jag inte finns i Sverige alls.

Ahhh,naturlich.Så är det.Har tom varit förbi parken/inhägnaden i Avesta ju.


peter
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg