Huggormar

På sista tiden har jag träffat på två huggormar varav den ena måste jag ha missat med foten på några cm. Så mina funderingar är om det är ovanligt mycke ormar i år och hur mycket biter de igenom.

Den ormen jag nästan trampade på upptäckte nästa person på stigen och jag hade joggingskor och strumpor på mig. Jag förmodar att ett hugg går igenom strumpor men inte skor ?
 
Jag tror att du har rätt. I år har jag sett ormar vid mer än 20 tillfällen (visserligen ett antal påkörda) och det är väldigt mycket mer än brukligt.
Det började med att jag såg en ormgrop i våras och efter det har jag sett ormar flera gånger i veckan vid mina träningspass.
 

Bilagor

  • ormgrop.jpg
    ormgrop.jpg
    186.9 KB · Visningar: 6,622
Jag tror att du har rätt. I år har jag sett ormar vid mer än 20 tillfällen (visserligen ett antal påkörda) och det är väldigt mycket mer än brukligt.
Det började med att jag såg en ormgrop i våras och efter det har jag sett ormar flera gånger i veckan vid mina träningspass.


Jo men detta är väl ändå snokar. Vad jag uppfattat är huggormen tidigare på våren ut än snoken och jag gissar att den även är senare in till nattgömman ???
 
Ja, just det där är snokar men under hela sommaren har jag sett ovanligt många ormar (såväl snokar som huggormar).
Men jag är ingen herpetolog så jag kan bara berätta hur jag uppfattar det.
 
Jag blev biten när jag klippte gräset i somras på jobbet, hade som tur var regnat lite och jag hade satt på mig stövlar trots åkgräsklipparen. Gick av för att ta bort en kvist och pang, biten i stöveln :)

Gick inte igenom dock även om det var en av de fetaste huggormar jag någonsin sett!

Japp, håller med, mycket mycket orm, speciellt huggorm i år. Gott om smågnagare också.

// Jocke
 
Fler ormar???

Finns det fler ormar bara för att man ser fler??? Eller ser man fler bara för att det har varit lite mera svalt väder så att de har tvingats ligga ute och värma sig mera? Förmodligen hade ormarna en mycket bra sommar förra året.
 
Bra att veta.

Tur att vi inte skippade att ta med oss tabletter till hunden nu när vi ger oss iväg till helgen.

/ Richard
 
Inte en sketen Huggorm

:(

Har inte sett en endaste Huggorm i år.Snokar och Kopparormar har jag sett och fångat (på kamera) och ändå har jag ögonen med mig.


peter
 
Finns det fler ormar bara för att man ser fler??? Eller ser man fler bara för att det har varit lite mera svalt väder så att de har tvingats ligga ute och värma sig mera? Förmodligen hade ormarna en mycket bra sommar förra året.

Visst, men med "mer ormar" menar iaf jag att det är fler ute och rör på sig runt mig :)

Att det finns "fler" har jag ingen aning om.

// Jocke
 
Inte en orm

Sedan jag for till Norge för lite över två år sedan har jag inte sett en enda orm. Inte heller en enda fästing, trots att vi har två katter som går ute som dom vill. Överhuvudtaget ser jag (tyvärr i övriga fall) nästan inga djur överhuvudtaget här förutom fåglar och en eller annan ekorre. Rådjur, räv, rovfågel, hare, nej det är visst väldigt ovanligt även enligt norrmän. Det ska tilläggas att jag bor i södre Norge.

Däremot hinner man nästan bara passera gränsen och komma förbi Ärjäng så dyker smådjuren upp.

Hur ska man tolka det?
 
Sedan jag for till Norge för lite över två år sedan har jag inte sett en enda orm. Inte heller en enda fästing, trots att vi har två katter som går ute som dom vill. Överhuvudtaget ser jag (tyvärr i övriga fall) nästan inga djur överhuvudtaget här förutom fåglar och en eller annan ekorre. Rådjur, räv, rovfågel, hare, nej det är visst väldigt ovanligt även enligt norrmän. Det ska tilläggas att jag bor i södre Norge.

Däremot hinner man nästan bara passera gränsen och komma förbi Ärjäng så dyker smådjuren upp.

Hur ska man tolka det?

Nä,men å andra sidan har ni Späckhuggare och Hälleflundror i världsklass,det är inte fy skam.Finland har Visent och flygande Ekorrar,Sverige har småkryp även om det har varit tunnsått med Fästingar i år.Har hittat ca 20 på kroppen mot ca 200-300 tidigare år.


peter
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg