Huggormar i mängder, håller kängorna?

Tjugo minuter :)

Ray Mears Survival

Vad jag fick lära mig när vi jobbade med boskap i Australien är att INGEN orm dödar så snabbt, man har minst åtta timmar på sig att ta sig till sjukhus om man lägger om bettet rätt (lindar från hjärtat, markerar på lindan var bettet är) samt inte är överkänslig. Dom sa att det är många som överlever bett utan någon som helst sjukvård, men vissa dör ändå, tex King Brown Snake, sa dom var väldigt giftig, men eftersom människor inte är dess normala byte/anfallsmål, så är det inga enorma mängder gift den sprutar in.

Fast dom kanske blåste oss för att vi inte skulle vara oroliga :)


Mattias
Inte för att jag betvivlar Mr Mears trovärdighet, men han känns ungfär lika överdriven som Mr Krokodil, Steve Irwin.
 
BAX; sa:
Var det nån som såg Ray Mears häromdan?
Han fick råd från nån inföding, kommer inte ihåg vart.
"..Om du blir biten av den här så måste du till sjukhus inom tjugo minuter. Men om du blir biten av den här eller den här, är det lugnt, lägg dig ner och vila ett par timmar, sen kan du vandra vidare.."

Alla ormsorter var uppsatta som "väldigt dödliga"

/BAX

Har fått precis samma råd i Amazonas av en indian - förutom att det var två timmar till sjukhus i de farliga fallen. Jag testade inte sanningshalten, men det ger ju lite annat perspektiv på våra huggisar.

De bissingar jag har sett på överkörda huggisar är verkligen inte stora, så några kängor lär de inte tugga sig igenom.
 
Ormar är ju individer också och beteer sig olika. Att en orm innehar ett dödligt gift betyder inte nödvändigtvis att han avger något gift. Äldre ormar har ju även lärt sig att spara på giftet då det tar lång tid att producera generellt. Så har du otur så dör du om du blir biten av en viss orm medan en annan överlever som blivit biten av samma typ. Det gåt aldrig att prata om dödliga djur på det sättet som vissa gör här. De har kapaciteten att döda. Det har inte huggormen förutom mot de som är allergiska. Men det är samma sak med getingar och vem klassifierar dem som dödliga.

En som tagit på en levandes tre meters kobra.
 
Hmm..

Duracellkaninen; sa:
Har fått precis samma råd i Amazonas av en indian - förutom att det var två timmar till sjukhus i de farliga fallen.


Han kan nog ha sagt två timmar, jag satt inte precis och råkollade på allt vad som sades och gjordes.

Budskapet från infödingen gick fram iallafall.

/BAX

Som aldrig ens sett en levande orm ;)
 
-Patric-; sa:
j_stellan; sa:
Mitt problem aer att naer jag ser en orm saa maaste jag bara faanga den och ibland bits dem.

Var i Sverige saag du huggormarna?

/Stellan

haha.. ingen kommer att berätta vart dom såg ormarna när det finns galna ormplågare som vill veta platsen!!

Det aer ingen fara att jag kommer att aaka dit i aar foer jag har inte tid med saant. Sitter foer tillfaellet i Kiew och har inte sett naagra huggormar aennu och har aeven misslyckats med att faanga de snokar jag har faatt se. Snokar bits oxaa. Det finns i alla fall maanga oedlor och grodor att faanga saa man blir noejd aendaa. Aarets lista paa faangade smaadjur.


Åkersork 13/4
Ätlig groda 16/4
Vanlig padda 20/4
Klockgroda 25/4
Skogsödla 25/4
Lövgroda 25/4
Sandödla 25/4
Vanlig groda 25/4
Östlig igelkott 27/4
Brandmus 28/4
Grönfläckig padda 1/5

Misslyckades med snoken 23/4 och husmusen 1/4 som sprang under tunnelbanetaagen i Moskva

/Stellan

www.ghdata.nu/kaptillkap
 
Huggormar kan vara livsfarliga.

Håller med Stadan. Man behöver inte vara allergisk för att dö av huggormsbett. Det är ovanligt i Sverige men det förekommer speciellt hos barn.

Får man en stor dos gift i benet kan det leda till bestående men.

Däremot ger de flesta huggormsbett förvånade lite besvär sannolikt pga liten giftdos. Detta vet du inte initialt och rådet att alltid uppsöka läkare är bra.

http://www.giftinformation.se/ormbett.htm#HUGGORMSBETT

http://netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/ormbett.shtml



Thure
Stadan; sa:
Lolli; sa:
Om man nu inte är överkänslig, så är det inte så farligt att bli biten. Men de går att ta upp, dock rekommenderas grova arbetshandskar, eftersom de ska egentligen inte orka vända upp om man lyfter dom i svansen, men det finns alltid exemplar som orkar det. Det beror lite på var man blir biten, på halsen är känsligt förstås, eftersom det svullnar upp, men benen? Det är definitivt överlevnadsbart. :)
Lollipop, du är uppenbart kunnig i herpetologi. Men det finns faktiskt folk som dör av huggormsbett, vem som är känslig och vem som inte är det vet man oftast inte förrän det är försent. Därför rekommenderar läkare och de flesta herpetologer att man ALLTID uppsöker läkare om man blivit biten, även om det inte verkar så farligt till att börja med.

En del huggormsbett får värre konsekvenser än andra, och det är inte bara beroende på om man är känslig eller ej. Kanske är giftets sammansättning varierande?

Bagatellisera inte huggormsbett. Oftast vet man inte om man är känslig eller ej. Däremot behöver man inte överdriva farligheten heller, men lagom respekt bör man ha.

/Staffan
 
Det aer ingen fara att jag kommer att aaka dit i aar foer jag har inte tid med saant. Sitter foer tillfaellet i Kiew och har inte sett naagra huggormar aennu och har aeven misslyckats med att faanga de snokar jag har faatt se. Snokar bits oxaa. Det finns i alla fall maanga oedlor och grodor att faanga saa man blir noejd aendaa. Aarets lista paa faangade smaadjur.


Åkersork 13/4
Ätlig groda 16/4
Vanlig padda 20/4
Klockgroda 25/4
Skogsödla 25/4
Lövgroda 25/4
Sandödla 25/4
Vanlig groda 25/4
Östlig igelkott 27/4
Brandmus 28/4
Grönfläckig padda 1/5

Misslyckades med snoken 23/4 och husmusen 1/4 som sprang under tunnelbanetaagen i Moskva

/Stellan

Brandmus? det gäller att den inte kutar in i garderoben.
Jag föredrar nog en vanlig mus infångad framåt kvällen.
 
vuxna ormar har alltid mer gift,och det är inte mer koncentrerat hos ungarna,det beror på hur mycket gift den får in , låt en liten orm tugga en stund så är det värre än ett snabbt bett från en vuxen av samma art. Det är inte ovanligt att huggisar skimmrar i en blåfärg, mycket snyggt.
Håkan
 
Stadan & thureb,

nej, ni har självklart rätt, man ska inte bagatellisera. Däremot så upplever jag att det finns en lite överdriven rädsla för hur farliga huggormar generellt är, och det var med det i bakhuvudet jag skrev. Men självklart så ska/kan man uppsöka läkare, om det är möjligt. Dock behöver man inte nödvändigtvis få panik, för att man har fått ett huggormsbett, i de flestas fall.
 
Att döda eller flytta ?

Det sägs att det inte går att flytta huggormar, dom hittar tillbaka. Stämmer det ?

Min sambo är allergisk, får kraftiga blemmor av vanliga myggbett. Finns det någon medicin jag bör införskaffa ?
Vi tillbringar mycket tid på en ö i sth skärgård.

Mitt intryck är att det verkar vara gott om orm i år.

Klas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg