Hoppteknik?

Har kört telisar i två korta säsonger, och börjar bli sugen det som gör hela resan värd: att hoppa! Jag har hygglig hoppteknik vad gäller vanliga slalomskidor och bräda, men behöver tekniktips nu när jag skall börja hoppa med telisar. Har någon några tekniktips? Finns litteratur att tillgå?

Tacksam för svar.

Kör på!

Jag tycker inte det är någon större skillnad, men det beror kanske vilken nivå du är på. Det kan väl fladdra en del om du skall volta och skruva osv. Själv är jag inte så avancerad, ett och annat trix i bigjumps. Har man lätta telisskidor tror jag att det är enklare. Man känner sig lätt och hinner med en hel del i luften. Landningen är väl det som är största skillnaden eftersom man lätt kan få framåtvikt om det är mjukt i landningen. Hest skall du väl landa som i en sväng om det är löst. /Hassebula

tänk på...

Tänk på att eftersom de flesta telemarksbindningar inte har någon sofistikerad självutlösnings meknanism kan resultatet av hopp bli på något av följande sätt:

1. Perfekt hopp med stabil o bra landning.
2. Vid en t.ex 360 så landar man lite snett bindningen löser inte ut och man får ett trasigt knä.
3. Perfekt hopp, perfekt landning tror man, ända tills man märker att ena skidan inte längre sitter under foten som den ska utan bindningen har löst på i luften.

Så tänk på det att man måste landa lite bättre än på vanliga lagg efter ett hopp.

Arbeta dig uppåt, börja inte i det största BJ't med 20 meters gap.

/* johannes */

Håller helt och hållet med det första svaret här. Det är bara att köra på som med vanliga skidor. Själv håller jag just på att försöka lära mig landa på telemarkssätt (nigning alltså). Mitt tips är att börja med det så tidigt som möjligt. Eftersom jag själv inte gjorde det är det svårt att få till dessa landningar nu, till skillnad från min kompis som kört så från början. (det ser faktiskt lite tuffare ut)

Vad gäller det andra svaret stämmer det säkert. Men om man åker och tänker på de tipsen innan varje hopp lär det inte bli många meter i luften på en säsong... Naturligtvis är det dock bäst att börja med "raka" trick innan man fått ordentlig kontroll i luften.

/mvh

Något som jag har märkt är att telislagg oftast är alldeles för sladdriga i luften är man ska snurra m m. Så köp en slalomskidare eller en styv telisskida om du vill ha bättre koll på laggen i luften.

/Pontus

Myt!(?)

Jag vet inte om jag kan hålla med Johannes. Själv har jag kraschat otaliga försök på 360, både med slalomskidor och med telemarksskidor utan att någonsin känna något obehag (vridning) i knät. Men visst, det kanske har hänt andra några gånger och då startar ryktet. A priori kan man ju mycket väl tycka att 360 vore livsfarligt för knäna, eftersom kroppen roterar. Jag har dock aldrig upplevt att kroppen skulle rotera vidare efter att skidorna har slagit i snön. Fast det kanske inte är det som är den stora faran? Hur som helst så måste man ju våga prova, och krascha, om man någonsin ska lära sig.

Jag har heller aldrig fått någon vridning i knäet efter en misslyckad landning. Jag tror att man måste ha en rejäl snurr för att skada knät, som tex prova en 1080 i ett gupp eller något liknande. Och tro mig, jag har stor erfarenhet av misslyckade snurrar.:)

ptengvall; sa:
Något som jag har märkt är att telislagg oftast är alldeles för sladdriga i luften är man ska snurra m m. Så köp en slalomskidare eller en styv telisskida om du vill ha bättre koll på laggen i luften.

/Pontus

Man kan ju alltid prova att dra åt kabeln på bindningen så fladdrar skidorna mindre i luften....:) Definitivt billigare än nya skidor.

Ja, det har du iåför sig rätt i men då kan man ju i princip ockå börja åka slalom istället..
Men med styvare skidor så blir det stabilare på ett annat sätt i ansatsen, i luften och i landningen.

Twintip

Tjenare! Såg att din fråga visserligen var ett par dagar gammal, men jag lägger mig ändå i debatten. Det är störtkul att det finns fler telemarkare som gillar att hoppa! Jag har hoppat bigjump i två år, men ett otal kracher men även en hel del schyssta träffar. Svårast är at landa fakie, men det går det men. Hoppa som du gör med slalomskidor, men landa med telemarkslandning. Jag kör på ett par Dynastar Candid Twintip med G3Targa bindning. Den är stabil och bra! Det viktigaste är att ha mera fart i uthoppet än när du kör på slalomskidor. Detta för att du behöver mera tid/höjd i landningen. Försök att vara klar med rotationen i tex en 360 någon meter över snön, så slipper du landa snett, virda ur bindningar mm som tidigare inlägg diskuterat! Alla rotationer måsta vara klara innan du landar. När det gäller tex flippar framåt eller bakåt så bör du öva dem i lössnö först. Det är bättre att landa med bakvikt än att slå ut framtänderna. Röd snö gör bara publiken glad...

??

Landar du fakie och med telis landningen i BiGJump??
Då blir jag jäkla imponerad!!
Själv brukar jag smådroppa och landa fakie, med mina fischer som INTE är twintips =)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg