Aluminium är tillräckligt bra i praktiken!
Samuel skrev:
Du kan inte dimensionera aluminum så att det inte utmattas, det tar bara längre tid. Det kan du göra med stål, är det tillräckligt tjockt så kommer det aldrig att utmattas.
Att aluminiumramar skulle ha en begränsad livslängd pga att aluminium inte har en sträckgräns är en av de omhuldade fördomarna bland okunniga cyklister.
Men faktum är att man
inte cyklar på ett material eller ett rör i ett specifikt material. Man cyklar på en
ram i ett ett visst material (ibland flera material).
En korrekt dimensionerad ram får en
låång livslängd oavsett om den är gjord i aluminium, stål eller något annat material.
Samuel skrev vidare:
Sen vet man aldrig hur konstruktörerna har tänkt och om de gjort några fel.
Detta har du helt rätt i och det gäller inte bara konstruktören utan även tillverkaren, det är inte alltid som det är samma person, eller företag.
En korrekt dimensionerad aluminiumram kan både vara lättare, styvare och ha en längre livslängd än tex en stålram, se:
http://groups.google.com/groups?selm=20011126151609.02520.00001100@mb-fi.aol.com&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=m2bshprmaq.fsf@localhost.bitstream.net&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=20011127092627.29672.00002025@mb-cj.aol.com&output=gplain
"at 75% of the specific fatigue strengh of steel, this aluminum will handle 500 times the number of cycles"
Glöm dessutom inte bort att även en cykel med stålram innehåller väldigt mycket delar som oftast tillverkas i aluminium, tex:
Styrtapp, styre, sadlestolpe, vevparti, pedalkropp, fälgar, navkropp osv osv.
De delarna är lika känsliga för utmattning som ramen.