Har nyss gjort en mindre operation på cyklen då nedre delen av styrtappen gått av i röret på framgaffeln. Det hela skedde då jag skulle justera höjden på styrtappen och medföljde att både nedre biten av styrtappen samt expanderbulten blev kvar nere i gaffeln. Trodde först att hela gaffeln gått förlorad men lyckades få loss eländet genom att skruva loss hela gaffeln från cykeln och banka ut delarna underifån med hjälp av en smaljärnstång och hammare.
Jag tog sedan en identisk styrtapp från en "skrotcykel" jag har och skruvade i.
Nu kommer problemet: När jag sedan skulle skruva ihop framgaffeln i styrstammen så upptäckte jag att det fattades en kula i det nedre styrlagret. Jag tog då nedre styrlagret från "skrotcykeln" men sparade det övre styrlagret. Resultatet blev då att lagret visserligen svänger ganska fritt men har en viss "knackighet" (t.ex. som en sådan "knackighet" som finns på vissa volymreglage på stereo).
Jag vet att jag inte följt regelboken då man inte skall byta till ett lager som redan "körts in" av en annan cykel, men trodde att jag skulle klara mig då lagret jag bytte till såg väldigt bra ut samt att jag bara bytte nedre styrlagret.
Vad tycker ni att jag nu skall göra? Skall jag gå och införskaffa ett nytt styrlager och rent av låta en fackman sätta på detta åt mig (kostnad?)?
Cykeln och skrotcykeln är båda "Miyata" med 10 år på nacken... har det hänt något nytt på styrlagerfronten som jag skall beakta?
En sista fråga: Hur skall man korrekt skruva åt styrlagret; någon har påstått att själva det övrelagret knappt skall vridas åt (utan bara ner tills det tar emot) och sedan skall överliggande låsmutter skruavs åt utav bara helevete... vad är korrekt?
Tackar på förhand!
Jonas Kjellén
Jag tog sedan en identisk styrtapp från en "skrotcykel" jag har och skruvade i.
Nu kommer problemet: När jag sedan skulle skruva ihop framgaffeln i styrstammen så upptäckte jag att det fattades en kula i det nedre styrlagret. Jag tog då nedre styrlagret från "skrotcykeln" men sparade det övre styrlagret. Resultatet blev då att lagret visserligen svänger ganska fritt men har en viss "knackighet" (t.ex. som en sådan "knackighet" som finns på vissa volymreglage på stereo).
Jag vet att jag inte följt regelboken då man inte skall byta till ett lager som redan "körts in" av en annan cykel, men trodde att jag skulle klara mig då lagret jag bytte till såg väldigt bra ut samt att jag bara bytte nedre styrlagret.
Vad tycker ni att jag nu skall göra? Skall jag gå och införskaffa ett nytt styrlager och rent av låta en fackman sätta på detta åt mig (kostnad?)?
Cykeln och skrotcykeln är båda "Miyata" med 10 år på nacken... har det hänt något nytt på styrlagerfronten som jag skall beakta?
En sista fråga: Hur skall man korrekt skruva åt styrlagret; någon har påstått att själva det övrelagret knappt skall vridas åt (utan bara ner tills det tar emot) och sedan skall överliggande låsmutter skruavs åt utav bara helevete... vad är korrekt?
Tackar på förhand!
Jonas Kjellén