Hopp

I helgen var det skidpremiär och då skulle det hoppas lite. Men hur landar man egentligen, det blir det mest pannkaka och trill!! Ska man landa i telisposition eller inte??
Vore glad för tips!

ha det fint

Självklart..

ska du landa i telisställning! Om det är bäst/säkrast vet jag inte, men det är helt rätt!

Gör dessutom gärna nån rejäl krasch då och då. Det är tufft.

/Håkan - för feg

Trevlig upplevelse

Att landa med fötterna ihop (som du skulle göra på ett par skidor med slalombindning) leder lätt till att man får framåtvikt och då kommer ju vurpan som på beställning.

Men som sagt, det är ju tufft att vurpa!

Telislandning är lätt att öva in, börja bara i lite mindre hopp. Sen kan man ju vurpa iallafall, trots telislandning, men det måste ju vara ännu tuffare.

Nja, att landa i telisposition är kanske mest stilfullt men jag är lite tveksam till om det är bäst. Tänk scenariot att du kommer på ett högt hopp/dropp och kastar dig föraktfullt ut. När du sedan skall landa väljer du att ta upp större delen av smällen på ett knä. Kanske inte helt lämpligt. Om inte knät går sönder kan helt enkelt det andra knät fara ner i backen och man åstadkommer en stor hög bestående av armar, ben, skidor etc. Visst, det kan vara tufft att krascha lite ibland men det kan ju vara kul att landa ibland också. Om man istället landar på bägge fötter för att om det sedan behövs gå ner i telisposition för att undevika "faceplant/skäggrodel" tror jag man uppnår en högre procent stående landningar.

clindh

Forumvärd
Det kan väl vara av intresse att studera hur de "riktiga" backhopparna landar; båda fötterna ihop vid själva landningen och sedan ner i telisposition. Och armarna rakt ut åt sidorna, det ser ju bara extra coolt ut :)

Knäskydd!!

Knäskydd rekomenderas. Har alltid det när jag åker. Säkrast eftersom jag oftast har det inre/bakre knät nere i backen när jag åker.

Rätt eller fel åkstil? Ingen aning, men undan går det.

Som sagt, med skydden på knäna och luft under skidorna skulle jag nog välja en landning i telisstil. Men fröken Wokpanna som ställde frågan får väl prova bägge sätten innan hon ger sig på sjuochenhalvmetersdroppet utför ett isfall i vinter.

Skäggrodel - hahaha, den hade jag faktiskt inte hört förut. Kulkul.

Åk stort!
[Ändrat av robert72 2001-12-10 kl 15:38]

hoppelihopp...

Hur man ska landa beror lite på höjd, vinkel på landningen, fart och så vidare. Jag brukar när jag trixxar i "snowboardland" landa som de riktiga skidtrixxarna gör, med jämvikt på båda benen. Det gäller dock att man har hårda pjäxor att luta sig mot, och att koncentrera sig mer på viktfördelningen så att man inte "sälar" med i trynet i snön. Däremot om det är lite flackare landning och du inte har så mycket fart framåt måste du landa i en graciös telisställning. Jag har precis börjat lära mig att landa mindre hopp baklänges, och för detta krävs att man landar i en blandning mellan pottställning och telisställning....

Hopp iväg som grodan boll sa...

/* johannes */

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg