annneli; sa:Är de inte ocksa byggda/använda för militärt bruk = för välbyggda stora soldater?
Kleppern lär ska klara att lastad med hårdvara dumpas från helikopter hovrandes några meter ovan ytan; medger att jag spontant gjorde kopplingen hårda tag och stora pojkar. Å andra sidan, är det en smula obekvämt blir det väl inte just mer än att bita ihop, eller vad de kan tänkas göra, kustjägarna.
Men nu är det alltså strömhopp av 185-plusare ner i andra vågskålen, helt plötsligt. Det blir till att provpaddla en.
Nautiraid utvecklades i Frankrike under andra världskriget. Kleppern introducerades mig veterligen först på kommersiella marknaden, för exakt 100 år sen.
Skjuter här in att Wayland's Klepperkopia finns i "Natokhaki", för säkerhets skull med fickor för spade samt yxa på fördäck. Prydnad för vilket Hobbexomslag som helst.
Hursom, har sett många varav samtliga postitiva omdömen om denna tillverkare; flertalet har fårstös jämfört med Klepperoch inte funnit något att missnöjas över. Priset är särklassigt lågt och servicemedvetandet högt.
Båten finns i ett antal andra färger också. De säljer även Klepperhud (hypalon) billigt; kanske kan vara värt att kolla upp för ägare av utnött båt. Finns på ebay och http://www.wayland.net2000.pl/an/harpoon.php
Det är en sån (minus Nato och ett par fickor) som känns mest aktuell för mig. Fullpris ska sägas för ordningen skull; jag jobbar inte för Wayland.
Åter till sittbrunn: Det jag läst på forumet hos http://www.foldingkayaks.org/intro.shtml är ett antal inlägg, samt en recension, samtliga överens om att utrymmet i AE1 är för klent, med obekvämt skarp vinkel i knäböjet som följd. Inom spannet 6'0-6'3 (183-190) återfinns gångbara längder bland kleppervägrare i deras paddlarled; ännu större boys tar gärna till en K2:a.
Sedan 2004 har amerikanska försvaret kontrakt med amerikanska Long Haul, vars tillverkare började sin byggarkarriär med att renovera Klepperbåtar. LH sägs vara en moddad Klepper, en vidareutveckling som också inneburit större utrymme i brunnen. Allt detta enligt dessa amerikanare.
Detta om detta; ska som sagt bli kul att för första gången lappa ihop och testa en träbåt.
Thomas