Hopfällbara kanoter ?

annneli; sa:
Är de inte ocksa byggda/använda för militärt bruk = för välbyggda stora soldater? ;)

Kleppern lär ska klara att lastad med hårdvara dumpas från helikopter hovrandes några meter ovan ytan; medger att jag spontant gjorde kopplingen hårda tag och stora pojkar. Å andra sidan, är det en smula obekvämt blir det väl inte just mer än att bita ihop, eller vad de kan tänkas göra, kustjägarna.
Men nu är det alltså strömhopp av 185-plusare ner i andra vågskålen, helt plötsligt. Det blir till att provpaddla en.

Nautiraid utvecklades i Frankrike under andra världskriget. Kleppern introducerades mig veterligen först på kommersiella marknaden, för exakt 100 år sen.

Skjuter här in att Wayland's Klepperkopia finns i "Natokhaki", för säkerhets skull med fickor för spade samt yxa på fördäck. Prydnad för vilket Hobbexomslag som helst.
Hursom, har sett många varav samtliga postitiva omdömen om denna tillverkare; flertalet har fårstös jämfört med Klepperoch inte funnit något att missnöjas över. Priset är särklassigt lågt och servicemedvetandet högt.
Båten finns i ett antal andra färger också. De säljer även Klepperhud (hypalon) billigt; kanske kan vara värt att kolla upp för ägare av utnött båt. Finns på ebay och http://www.wayland.net2000.pl/an/harpoon.php

Det är en sån (minus Nato och ett par fickor) som känns mest aktuell för mig. Fullpris ska sägas för ordningen skull; jag jobbar inte för Wayland.

Åter till sittbrunn: Det jag läst på forumet hos http://www.foldingkayaks.org/intro.shtml är ett antal inlägg, samt en recension, samtliga överens om att utrymmet i AE1 är för klent, med obekvämt skarp vinkel i knäböjet som följd. Inom spannet 6'0-6'3 (183-190) återfinns gångbara längder bland kleppervägrare i deras paddlarled; ännu större boys tar gärna till en K2:a.
Sedan 2004 har amerikanska försvaret kontrakt med amerikanska Long Haul, vars tillverkare började sin byggarkarriär med att renovera Klepperbåtar. LH sägs vara en moddad Klepper, en vidareutveckling som också inneburit större utrymme i brunnen. Allt detta enligt dessa amerikanare.

Detta om detta; ska som sagt bli kul att för första gången lappa ihop och testa en träbåt.

Thomas

toblotron; sa:
Uppblåsbara kajaker?....

Kan de vara något att ha?
Tex denna: http://www.blocket.se/vi/11682423.htm?ca=10_s

Är det någon här som har testat dem?

Jo, jag har testat. Har ingen själv, men min svåger har två stycken. Han var så nöjd med den första att han köpte en till för att kunna ta med en paddelkamrat. Fördelarna är uppenbara, den är lätt, och kräver minimalt med plats. Den kan tas med på diverse olika färdmedel där en vanlig kajak inte ryms, och är billigare än en vanlig kajak. Nackdelarna är att den är långsammare än en vanlig kajak (dock mycket snabbare än jag trodde) och betydligt mindre kursstabil. Vid varje paddeltag rör sig kajaken åt sidan, vilket jag upplevde som den största nackdelen. Några av de mindre vitala ventilerna (runt sittbrunn, tror jag) var svåra att hantera sa han också. Kortfattat tycker jag att den är bättre än en leksak, men sämre än en riktig. Jag funderar på en själv, men har inte kommit till skott riktigt...vi får väl se.

Varför denna kritik av Ally???

Äger sedan flera år minsta modellen av Allys hopfällbara kanadensare och anser mig numera efter att ha paddlat flera långfärder samt också lekt en del i forsarna i Gysinge, i Emmaån och kring Forsmark med den kunna lämna ett visst omdöme... Och det är faktiskt förvånansvärt positivt.

Visst, det är en "plockepinnkanot", visst den är lite vek och långsam jämfört med en glasfiber eller ännu hellre en handbyggd dukad träkanadensare (jag har ett renoveringsobjekt liggande...) och visst, den är för lätt vilket gör den vindkänslig i öppna vatten...

Men... den är liten och nätt vilket gör den enkel att transportera och lagra (14 kg och kräver ca 90 liter utrymme ihoppackad , i fors är den lättsvängd och riktigt rolig och den är förvånansvärt lastdryg. Vidare så har den ett litet djupgående vilket gör att den mer sällan än tex en trapper tar i botten... På öppna vatten krävs en bra paddelteknik men i övrigt har jag faktiskt bara gott att säga om den. Och vad gäller support från leverantören så kan jag konstatera att Bergans som tydligen tagit över agenturen skickade över nya plastbeslag utan kostnad efter att en kortare flygtur orsakad av en stormby svept iväg kanoten ett 20 tal meter... och knäckt några fästen... Med tanke på att Allyn nu är >10 år så är det rätt schysst tycker jag...

I PVC-debatten tänker jag inte ha några åsikter mer än att alla konstgjorda material ger en miljöbelastning. Detta gäller inte minst alla PFOS-belagda "Gore" jackor mm så det känns lite väl orättvist att bara racka ned på PVC... känns lite enkelspårigt tycker i vart fall jag. Men det kan ju bli en källa till en annan diskussion i något lämpligare forum - under http://www.argaladei.nu tex...

Så... Om det handlar om att hitta en bra kompromiss till en riktigt kanot (trä!) så kan Allyn vara ett bra alternativ. Men provpaddla innan, det är en bra regel...

Vänligen/Dag

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg