Hopfällbar spade.

Även jag efterlyser tydligare trådstarter än denna om man har möjlighet.

Arméns spade som vi hade i lumpen (den gröna i trådstarten) var till för att gräva värn (skydd vid strid) mm i tung (mineral)jord. Den spaden är för tung för friluftsliv på vinterfjället då man vill gräva snögrottor. Betydligt bättre (större) och lättare alternativ finns på marknaden till rimligt pris. Jag har min spade utanpå ryggsäcken och behöver inte funktionen ihopfällbar. Tillräcklig styrka mot brott i materialet i förhållande till din muskelstyrka och hyfsat låg vikt är viktigt.

(Med snöspade i vinterfjällen och tillräckligt med snö samt hyfsat fysisk arbetsförmåga kan man klara sig utan tält, får sova/bo i runt noll grader temperatur och behöver ingen extrem sovsäck. Kräver någon form av erfarenhet eller reservplan, inget jag rekommenderar som planerad övernattning för de som inte vet att de kan ordna en snögrotta och att det finns tillräckligt med snö. Annars är det bara att köra.)

Jag skulle ha varit mer tydlig i trådstarten. Jo, jag använder spade en hel del, mest på vintern när jag har ställt mig på dåligt plogade parkeringar och behöver skotta för att ta mig loss. Och jag använder den nu i trädgården när jag håller på att lägga om en stengång då är det guld värt med en kortare spade ,när jag ska jämna till marken och sitter på knäna. Och även om jag inte gräver speciellt ofta i skogen är det gott att ha med sig en spade för olika ändamål.

Nu är det några år sedan jag gjorde lumpen, men jag tycker att nyproduktionen av Klas är lika bra som originalet.

Klas är bra på isiga fjäll fast då vill jag ha pulka. Ska jag bära på ryggen föredrar jag min gamla rottefella med träskaft. Trä är trevligare att hantera också.

//J

Någon som VET vad Kronan hänger på bassarna nuförtiden?
Klas var bra att gräva med, men tung att bära på vid alla andra tillfällen - och inte
effektiv nog när det skulle grävas på allvar t.ex. för utplacering av 'grupphjälm' osv...
/Odd
Klas är fortfarande standard, finns försök med Natospadar också dvs Fiskars, Glock etc. Och andra varianter, snöspadar av civil typ för vintertjänst mm.

Roligaste försöket var nog Kiruna Arktiska Produkters spade. Aluminium och så kraftig att den vägde lika mycket som Klas. Lär numera vara standardutrustning i Kiruna och Gellivare taxi...

//J

Klas är fortfarande standard, finns försök med Natospadar också dvs Fiskars, Glock etc. Och andra varianter, snöspadar av civil typ för vintertjänst mm.

Roligaste försöket var nog Kiruna Arktiska Produkters spade. Aluminium och så kraftig att den vägde lika mycket som Klas. Lär numera vara standardutrustning i Kiruna och Gellivare taxi...

//J

Ooh! Nu blir man intresserad. Finns det någon bild på dessa mytiska KAP-spadar? Låter ju som perfekt parafinalia till köket. Man får ju lust att ringa runt bland taxiförarna..

Klas är även bra till att skära av lupin rötter. Förra säsongen kämpade jag mot dessa lupiner med en grep, men det höll på att ta musten ur mig. Men med Klas skar jag av rötterna som om det vore smör i solsken.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg