Höstpaddling

Ja nu är ju sommaren slut och badsäsongen verkar över.

Är det verkligen kul att paddla så här års? Jag vill ut på nån 2-3 dagars tur igen, men känns jobbigt att tälta och leka skogsmulle när det inte är varmt och skönt ute. :(

Det känns som att mitt vindskyddstält inte kommer att räcka till. Även osäkert om sovsäcken gör det.

Vad är era erfarenheter av höstpaddling inklusive tältning?
 
September är en underbar tid i skärgården. Ljust ett bra tag, fina färger, den krispiga höstluften och stillheten. Du har skärgården för dig själv. Kör en hösthelg varje år. Välj en fin helg så går det bra.

Man klarar sig med mindre än du tror. Själv kör jag en sommardunsäck från april til oktober. Om det behövs åker termounderställ och/eller microfleeceställ på. Ok, jag är inte så frusen av mig. Du klarar dig nog ganska bra med en kall säck, bara du har ett bra liggunderlag.

Visst bör du tänka på temperaturen, men vanliga friluftskläder fungerar. En torrdräkt är bra, men bara du är mycket noga med vilka passager du gör klarar du dig utan i september. Senare skulle jag inte ge mig ut utan torris.

Ta med dig en kompis och njut av hösten.
 
det är nu man skall paddla

det är lugnt och skönt i skärgården nu, nätterna är inte alls så kalla - speciellt inte i skärgården med sitt relativt varma vatten, däremot kanske lite fuktigt.
 
hösten är bäst

Jag och sambon brukar köra de flesta av våra turer på hösten. Det är nu det är som bäst. torrdräkten åker inte fram förrän om någon månad men paddeljackan hänger med.


Några tipps som gör paddlingen trevligare

införskaffa en höstsovsäck

En bra paddeljacka är överlägset bättre än skaljacka

Varmt liggunderlag gör sömnen skönare

Ta med termos och något varmt att dricka

ha ett förstärkningsplagg när du kommer upp på land.

Välj ut en räddningsteknik du tror på och öva in den så att den sitter.

gasdriven värmelampa är inte så tokigt när du kommer in en bit i oktober.

Njut av paddlingen och välj ut de bästa tippsen.

//Magnus
 
Delar

uppfattningen att höstpaddlingar är höjdare. Lägereld och social samvaro med kompisar hör till. Fram emot mitten av september kan det fortfarande finnas stickivriga mygg vilket kan styra tältvalet. Bra liggunderlag gör att sommarsovsäck fortfarande funkar.

Thure
 
Var ute för en dryg vecka sen, och myggen var ihärdiga, men trots en del blåst och havsmiljö (V:a Stendörren) så var det så varmt att det knappt behövdes sovsäck. Ligger i och för sig på en Downmat, men det hade nog gått bra med det mesta - men nu sjunker ju nattemperaturerna rätt snabbt.
Vattnet dröjer dock ett bra tag innan det blir "farligt".
 
Sol och bad

Var ute i Misterhult i helgen. Varma klippor och badtemp i vattnet långt ut i havsbandet. Helt fantastiskt. Shorts och t-shirt, enkla lätta tält och sovgrejer. Det brukar vara ungefär likadant i två veckor till! Sen börjar det bli lite kallare i luften:)
D.
 
Hej, självfallet går det bra att paddla nu.
Tog en 2 dagars tur med två stycken kajaknoviser med mycket blandat väder och klarade mig med underställströja samt funktionsbyxor.

Tältandet var en 3 säsongs sovsäck av no-name märke samt ett billigt tält från stadium. och det vart nästan för varmt trots att vi tältade vid havet (västerbotten).

Det man kan se upp för är att höstens väder inte är det mest stabila och väderleken slog om på några minuter och det vart relativt hög sjögång vid en sträcka. Samtidigt som dagen innan var det vindstilla och strålande sol.
 
Lördagstur

Fikastopp på Färnebofjärden. Min Isfjord främst
 

Bilagor

  • 20110924  Paddelvända FF  med ToL 015.jpg
    20110924 Paddelvända FF med ToL 015.jpg
    83.5 KB · Visningar: 878
  • 20110924  Paddelvända FF  med ToL 017.jpg
    20110924 Paddelvända FF med ToL 017.jpg
    73.5 KB · Visningar: 808
Höstpaddling Rävsten

Vi var ute vid Rävsten och paddlade förra helgen det var hur fint som helst. Vad du behöver för utrustning beror på hur sent på hösten du ska paddla och hur bekvämt du vill ha det.
 

Bilagor

  • Räfsten 2011 033.jpg
    Räfsten 2011 033.jpg
    34.5 KB · Visningar: 786
Fick en liten fin helgtripp på Pråmleden Hofors-Stjärnsund t o r i helgen. Inga överdrivna distanser. Bara myspaddling för mig själv och sjöarna i princip ensam. Säsongen slutar inte förrän det är dags att plocka fram skridskorna...
 
Fick en liten fin helgtripp på Pråmleden Hofors-Stjärnsund t o r i helgen. Inga överdrivna distanser. Bara myspaddling för mig själv och sjöarna i princip ensam. Säsongen slutar inte förrän det är dags att plocka fram skridskorna...
Inte ens då slutar min säsong för då blir det kusten och havet. Paddling är en året-runtaktivitet och först nu har mina grannar och vänner fattat att jag inte är suicid och försöker ta livet av mig fast jag försöker hålla igång hela året.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UffeB Höstpaddling med bra boende Paddling allmänt 7
tnt Höstpaddling Paddling allmänt 2
pf Höstpaddling Paddling allmänt 3

Liknande trådar