Hösthavsöring???

Hallå fiskelovers...

Är det någon av er som har erfarenhet av HavsÖring vid kusterna nu under hösten??

Jag ska ut så fort vinden mojnar och testa i havet här utanför Gävle, men vet inte alls om det går lika bra som på våren...

Hur går det för er som testar på hösten??

Ha det gottigt...

Henka..

Jodå, nog går det att få öring vid kusterna på hösten. Jag var ut en dag förra helgen söder om Örnsköldsvik och fick en mindre öring och hade på en betydligt större. Veteranerna här säger att man kan fortsätta att fiska i princip fram tills isen lägger sig. Lycka till med fisket.
/Johan

Fiske året om

Jag har också klurat på det där. Man tar för givet att säsongen tar slut. Men det är ju fel.
När det gäller lax och öring i älvar och åar så läste jag att ny blank fisk från havet går upp i vattendragen i november, alltså efter leken. Jag kan bara instämma att så är fallet efter att ha varit ute i en å i Västerbotten nu i november och själv krokat en öring och bevittnat när tre andra öringar och en lax har landats.
Som jag ser det verkar det bara vara väderleken som sätter stopp på fisket. Tillslut börjar det byggas is på spö-ögglorna när man vevar in. Men jag ska testa imorgon ändå, fast det är 5 minusgrader.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg