Höstglöd

min teori om detta

Hej !
Jag har varit i fjällen i slutet av september och då börjar löven falla av. I Norra Lapplandsfjällen, Kebnekaise, Abisko, Sarek, så är det stor risk att björkarna börjar bli kala en bit in i oktober.

Ska man se som mest glödande färger i början av oktober är det nog bäst att åka lite mer söderut: till Dalafjällen eller kanske Jämtlandsfjällen.

Beträffande Västerbottensfjällen och mer norrut så är det nog som mest glödande färger just nu (skrivet 14/9).

Hälsar, Mats

Jämtlandsfjällen just nu?

Jag ska vandra i södra Jämtlandsfjällen under dom 2 kommande veckor (26.9.-10.10., Enafors Vålåvalen Helags Sylarna m fl) - hur ser det ut, kommer någon därifrån just nu?

Vill inte vara alt för pessimistisk.

Var i Rondande i Norge för 3 veckor sedan. Hösten hade startad. Tittar ut genom fönstret i Jönköping, hösten har kommit långt. Framför alt på höjderna och en bit ifrån Vättern. De kan tänkas att det har haft mer mulet väder i fjällen och därmed mindre nattfrost. Man kan aldrig veta, före man har sett det själv *s*.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
micke.andersson Höstglöd Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg