Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Höjpunkt -2004?!?
- Trådstartare zzeezz
- Start datum
Jag och min kära broder skall ge oss iväg på en långresa med mtb.
Vi kommer att starta på Södra Stadsberget i Sundsvall och cykla till Östersund. Väl framme i Östersund får vi förstärkning av en polare som tar sitt pick o pack och hänger på vidare till Sylarna och sen upp till Storlien eller närmare bestämt Norska gränsen vilket är vårt slutmål.
Vi kommer INTE att cykla på E14 för det lär bli väldigt enformigt och tråkigt..utan istället har vi valt att köra på Mittnordenleden, en gammal vandringsled som sträcker sig från Wasa i Finaland ,till Sundsvall och vidare över till Hegra i Norge. Leden är dragen genom skogarna i Medelpad och Jämtland. Vi kommer att cykla i närheten av Helvetesbrännan och många andra fina platser.
Vi räknar med att ha avverkat ca 50-60 mil när vi väl nått vårt mål.
Men...det kommer att bli ett spännande och förhoppningsvis roligt äventyr!
//Andreas
Vi kommer att starta på Södra Stadsberget i Sundsvall och cykla till Östersund. Väl framme i Östersund får vi förstärkning av en polare som tar sitt pick o pack och hänger på vidare till Sylarna och sen upp till Storlien eller närmare bestämt Norska gränsen vilket är vårt slutmål.
Vi kommer INTE att cykla på E14 för det lär bli väldigt enformigt och tråkigt..utan istället har vi valt att köra på Mittnordenleden, en gammal vandringsled som sträcker sig från Wasa i Finaland ,till Sundsvall och vidare över till Hegra i Norge. Leden är dragen genom skogarna i Medelpad och Jämtland. Vi kommer att cykla i närheten av Helvetesbrännan och många andra fina platser.
Vi räknar med att ha avverkat ca 50-60 mil när vi väl nått vårt mål.
Men...det kommer att bli ett spännande och förhoppningsvis roligt äventyr!
//Andreas
blir ju självklart sverige/sthlm - scweitz on cykel!....
Testa vad vi går för... ho ho ho... hoppas vi överlever i allafall
Testa vad vi går för... ho ho ho... hoppas vi överlever i allafall
Det blir en ny cykeltur för mig och en kompis mellan Nordkap och Kapstaden. Jag kommer att skriva om resan på Utsidan och även på en annan sida.
www.ghdata.nu/kaptillkap
/Stellan
www.ghdata.nu/kaptillkap
/Stellan
Förra sommaren tog vi en 2,5 veckors tur i Arjeplogsfjällen, bl.a. genom Laisdalen. Första (!) vandringsdagen vred en vrång fjällbjörk sönder mitt nya flugfiskespö, efter att jag skaffat all möjlig info om flugfiske av kunnigt folk här på Utsidan, nynasare som jag är på flugfiskeområdet. Allt var planerat in i minsta detalj, trodde jag. I år ligger nya flugspöt i en metalltub. Under vandringen genom Laisdalen passerades en mängd små och stora vattendrag, och överallt fanns fisk av fint format. Något frustrerande. Fick nöja mig med att meta upp några öringar med björkmätarlarver ur sjöar för att få något att lägga i pannan. Så i år är jag full av revanchlusta. Ska tillbaks till Laisdalen.
Padjelanta har jag ännu inte sett, vilket känns som en stor brist i min erfarenhet av svensk natur. Känner en längtan dit, så Padjelanta blir det också, väster om de stora sjöarna. Kanske vi kopplar ihop vandring Laisdalen med vandring Padjelanta, och går förbi Ikesjaure, under en ca. femveckors vandring.
Laisdalen och Padjelanta blir under Juli-Augusti, med tältkåta. Betyder starta tungt och gå korta etapper första dagarna. Under försommaren kommer vi att göra en "back to basic" vandring, dvs. skippa tält och brännare, ta tarp eller vindskydd, gå lätt och ta en 10-14 dagars tur genom någon vild skog, kanske 10-milaskogen mellan Klarälven och Västerdalälven. Skogsområdet är dock inte fastställt ännu.
Sen tillkommer andra ännu inte spikade vandringar, men vad som blir höjdpunkten för året återstår att se. Där jag ev. får syn på en varg, en fjällräv eller en järv, av vilka jag aldrig haft förmånen att få se någon, blir i så fall troligen höjdpunkten för mig
Raskesven
Padjelanta har jag ännu inte sett, vilket känns som en stor brist i min erfarenhet av svensk natur. Känner en längtan dit, så Padjelanta blir det också, väster om de stora sjöarna. Kanske vi kopplar ihop vandring Laisdalen med vandring Padjelanta, och går förbi Ikesjaure, under en ca. femveckors vandring.
Laisdalen och Padjelanta blir under Juli-Augusti, med tältkåta. Betyder starta tungt och gå korta etapper första dagarna. Under försommaren kommer vi att göra en "back to basic" vandring, dvs. skippa tält och brännare, ta tarp eller vindskydd, gå lätt och ta en 10-14 dagars tur genom någon vild skog, kanske 10-milaskogen mellan Klarälven och Västerdalälven. Skogsområdet är dock inte fastställt ännu.
Sen tillkommer andra ännu inte spikade vandringar, men vad som blir höjdpunkten för året återstår att se. Där jag ev. får syn på en varg, en fjällräv eller en järv, av vilka jag aldrig haft förmånen att få se någon, blir i så fall troligen höjdpunkten för mig
Raskesven
Sommar
I sommar så blir det 2 vandringar vid Kebnekaise. Först en mellan Nikkaloukta och Abisko troligen med brorsan för att slutföra det vi skulle göra förra sommaren. Senare på sommaren blire det en vandring runt Kebnekaise massivet. Detta kommer att vara några av mina höjdpunkter 2004.
/T
I sommar så blir det 2 vandringar vid Kebnekaise. Först en mellan Nikkaloukta och Abisko troligen med brorsan för att slutföra det vi skulle göra förra sommaren. Senare på sommaren blire det en vandring runt Kebnekaise massivet. Detta kommer att vara några av mina höjdpunkter 2004.
/T
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Höjpunkt -2003?!? | Utrustning allmänt | 25 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg