Höjpunkt -2003?!?

Vad rankar du högst friluftsåret -2003?
Börjat åka långfärdsskridskor, första fjällvandringen, byggt egen kajak eller någon fin topptur?
Dela med er av inspiration!
Förra årets funderingar finns på; http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17108

Själv svarar jag paddlingen från Östhammar till Monå i Finland via Umeå och Vasa. Vidare med bil till ASKR (havspaddelträff i Vesterålen, Norge) med ett snabbt stopp för toppen på Keb och lite fiske med turbåt till Trollfjorden i Lofoten.
Skulle göra Syltraversen under hösten men vädret ville annorlunda så den ligger i korgen för 2004 tillsammans med en ny planerad långpaddling.
Ska på allvar ta tag i forspaddling som jag ser mycket fram emot.

JL

Jag skaffade en hund i maj. Han har gjort så att de tråkiga dagarna hemma i stan också har blivit fyllda av ett visst friluftsliv i och med att man har blivit tvungen att vara ute mycket mer än tidigare. Samtidigt har han blivit ett mycket roligt sällskap på de traditionella fiske och fjällturerna.

Längdskidåkning i Lillehammer

I Mars tog jag tjänstledigt i två veckor för att med min polare åka längdskidor i fjällen strax norr om Lillehammer. Vi parkerade husbilen en bit från Hafjell. I början av veckan var jag sjuk, vilket var deprimerande när jag hade tagit ut obetald ledighet. Jag försökte åka ändå. Halvvägs ute blev det oväder och jag hade ingen ork kvar. En sträcka som normalt tar 45 minuter att tillryggalägga tog nu tre timmar i rak motvind. Sedan blev det bättre väder och äventyret förvandlades till den bästa skidupplevelse vi varit med om. Absolut världsklass.

Vi gjorde en längre tur och sov då i tält. Nästa dag åkte vi tillbaka längs med Guldbrandsdalen. Det var en mäktig känsla när solen sken, man såg våren nere i dalen, vintern på fjället och allt var bara som det skall vara.

Kul var det också sedan det var några år sedan jag åkte skidor. Kondisen är inte den bästa. Många vurpor blev det och att plöja skare med 20kg packning orsakade lite blåmärken på mitt ena knä. Frånsett början av veckan var jag dock på så bra humör att jag bara kunde skratta och le åt allt.

Jag rekommenderar varmt en sväng till de gamla OS-områdena runt Lillehammer!

I år skall vi nog åka Telemark-Jotunheimen-Hardangervidda-Dovrefjell(bitvis med bil så klart). Får se om det blir årets upplevelse 2004?
//Janne
[Ändrat av Ben_Rangell 2004-01-06 kl 18:12]

Att jag var ute nästan hela dagarna fram till september då jag stängde in mig med studier.
Men det bästa var nog ändå i oktober då jag började klättra. Har inte klättrat på "riktigt" ute ännu men till våren så!

Västkustkajak

Oj svår fråga men jag tror att det som toppade mitt år var en tredagars kajaktur t/r Grebbestad i sommras. Eftersom en del inte har lyxen med semester på sommaren så blev denna tur extra värdefull. Kanonväder i tredagar med en polare som man inte träffat på länge. 10 poäng! Sen har jag också skaffat mig en hund förra året och den kommer som en tät tvåa =) God tur!

2003

Om jag ska välja något från 2003, så blir det från februari när det hade lagt sig nya åkområden på Vättern, och jag var intelligent nog att flexa och kompa arbetstid, för att få åktid. Och vilka isar det var! "Obegagnade" åkytor med enorm genomsynlighet; kilometervis skridskoåkning med höjdsvindel. Därtill hade vi solsken i dagarna två, ackompanjerat av alla de ljud en levande is kan ge ifrån sig. Ett riktigt fint friluftsminne!

Oj oj svårt att välja, men det blir en två-dagarstur på Okstindbreen utanför Mo i Rana i början av maj med bestigning av Vesttinden och telisar nerför i ett par dm perfekt nysnö, i solsken dessutom. Det enda tråkiga, möjligen, var att det var en solotur, ingen att dela upplevelsen med alltså.

Samt v 6 i Argentiere med UCPA i glada vänners lag, en veckas off-pist i en meters nysnö, där vi pga lavinfaran delvis höll till i liftgatorna, eller Les Houches, men några suveräna åk i solen blev det, fr a Le Grand Envers från Aiguille du Midi.

Öppet Spår och Inlinesloppet mellan Enköping och Stockholm var nya och mkt trevliga upplevelser, inte minst pga härligt väder i båda fallen.

Vad väntar 2004? Mer skidåkning förstås, Öppet Spår igen, en week-end i Kittelfjäll i mars, ev en vecka i Alperna med guide, toppturer i Mo i Rana som vanligt, och i sommar kanske syltraversen, UCPA i Argentiere, kajakhelg, segling i Baltikum, Tunnelloppet i okt, ja mkt att se fram emot!

Det hände massa kul under 2003. Jag åkte jättemycket skidor, bland anna under en härlig vecka i franska alperna med finfin snö och strålande sol varenda dag. Som kompisen sa: "Tur att man snart får åka hem så att man slipper vandra omkring i ett vykrot hela tiden!"

Men bäst var ändå klätterresan till Ponte Brolla i Schweiz, som jag gjorde vid midsommar. Jag skrev om den tidigare här på Utsidan. Viket område! Allt från 3a till 8c, sva till överhäng, boulder till långturer. Lägg till kombinationen av alper och palmer, schweizisk ordning och italienskt temperament samt vänliga människor och skönt klimat... ja, dit ska jag tillbaka i år igen!

Börjat Köra MTB

Jag fick en ordentlig MTB på våren och det blev starten på en passion som kommer hålla i sig länge. Så 2003:s höjdpunkt är förmodligen mitt första lopp i skogen, det blev Ringsjön runt:s MTB-lopp, kanske inte det tuffaste eller längsta loppet men en klar fullträff för min del.

///Björn

Vandring i Nya Zeeland

Mmm, vandringen i Abel Tasman nationalparken på norra sydön var helt klart höjdpunkten.

Att höra slutsignalen efter "Sömnlös i Rudan" var skönt också.

Första passet på Jojo-leden

Årets händelse var helt klart när jag och min flickvän äntligen kom upp på krönet av Pyramidenpasset på väg mellan Katterjåkk och Nikkaluokta i somras. Eftersom vi inte hade stegjärn tvingades vi ut öster om glaciären på söndervittrade, grusiga klipphällar. Under den mycket branta klättringen (åtminstone för oss som inte kan klättra) med osäkra hand- och fotfästen och tung långfärdspackning var jag hela tiden beredd på att falla. Helt otrolig känsla när passet till slut planade ut...

liten höjdpunkt

Jag åkte till fårö med min kamera i juni, hade ett nytt macroobjektiv och krälade runt på marken och "provfotade", det var trevligt det.
Sedan var jag och vandrade i stora sjöfallets nationalpark i augusti, vilket var helt underbart.
Det blev allt annat än det vi planerade, men vad gör väl det.
dessa är min höjdpunkter tror jag, om man inte ska räkna alla dessa dagar som jag spenderade med ryggsäck i skogområden då jag "tränade" inför fjällvandringen, då jag stötte på kaniner, fasaner, ekorrar och andra djur, allt på en vanlig dag, strax innan jobbet eller strax efter...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Höjpunkt -2004?!? Utrustning allmänt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg