Hej
Jag har lite svårt att ge ett enkelt svar på din fråga eftersom jag inte är höjdrädd själv, men däremot har jag varit väldigt rädd för att falla, och har fortfarande en del spöken när det gäller att leda. Så jag hoppas komma med några användbara råd när det gäller att falla:
När omständigheterna medger det, så fall. Omständigheterna medger i stort sett alltid att du faller i ett topprep/som andreman. Det är svårare att ge något generellt svar på när det är säkert att falla som försteman, men bäst är givetvis på bult och på överhäng (då du bara faller ut i luften och inte riskerar att slå i väggen).
Här är några råd som har hjälpt mig:
* klättra ofta
* tillåt dig att falla ofta (där det är säkert att göra det)
* kör mental träning och visualisering
* lär dig lite om andning, så att du inte glömmer att andas när det blir läskigt, för spänner man sig blir det värre
* klättra med folk som är lugna och trygga, men som också kan hejja på dig på ett positivt sätt. Du ska känna dig trygg och våga pressa dig lite lagom, då kan du känna dig stolt när du klättrat klart och det blir positivt till nästa gång
* sätt upp mål, men acceptera att dagsformen varierar, så vissa dar kanske det inte är läge att ens testa, en annan dag kommer det att kännas superkul att prova att nå det
* koncentrera dig på en sak när du klättrar, som att "på den här leden ska jag vara jättekoncentrerad på hur jag placerar fötterna". Är du tillräckligt koncentrerad på något annat kanske du glömmer att vara rädd. Eller åtminstonde dämpar det rädslan.
Lycka till!
PS Jo, det går faktiskt att vara orädd för höjd, men rädd att falla. Jag tror att jag dels är lite rädd för att slå i, men också ogillar när det pirrar i magen i själva fallet. Så hänger jag på en stand är jag alltså helt tillfreds, även om det är några hundra meter upp, done that.
[Ändrat av lilla_my 2004-07-28 kl 01:41]