Höjdklockor

Har någon jämfört Silva med Suunto
Silva är ju betydligt billigare. Men hur är funktionerna och läsbatheten betr. storlek på siffror o dylikt?

Jodå

Man kan läsa texten ungefär lika bra på båda. De visar dessutom ungefär samma värden. Silvan är enklare att använda och har dubbla referenspunkter (som du kan ställa in korrekt höjd med), Suunto kan bara ändra manuellt...

Suunto gör höjdmätarna även till Polars klockor, Polar gör pulsfunktinoerna till Suunto.

Jag Suunto Advisor och Polar 710, polaren har högre upplösning (1 meter) än suunton (5 m). De nya Suunto har också 1 meter, precis som Silvan.

Köp en suunto om du vill ha andra funktioner också, samt en snyggare klocka. Köp en liten fickhöjdmätare om du bara är intresserad av höjden. Silva är fula. (Högst personlig reflektion :)

Mvh
/föhl

jag har en suunto vector , jag tycker den funkar bra om man kalibrar den iland , ett par gånger på en dag, stora siffror. billig på sportsnet.se

Jag har personligen en Silva som jag tycker funkar bra. Köpte den mest för det överkomliga priset av 800 kr.

Tycker att den gör sitt jobb dvs. visar höjden utan en massa "lulllull" finesser. Enkel och lätt förstålig efter ett tags avändande. Höjdmätaren skiljer sig mycket lite mot Suunto dvs de visar båda mycket exakt höjd. Det enda jag har att påpeka på är att funktionen som lagar total stigning fungerar dåligt i småkuperad terräng då en klocka som har 1 m upplösning är betydligt hoppigare än en klocka med 5 m.

Om jag skulle haft obegränsa med pengar däremot skulle jag nog ha satsat på några av de höjdklockorna som säljs hos min urmakare. Casio, Oregon Scientific eller Tissot T-thouch (grymt snygg klocka helt i stål..).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg