Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråkigt att mäta hastigheten med GPS, det är ju som om en fiskare skulle väga en fisk med en kalibrerad våg. Vad skulle då hända med alla bra fiskehistorier.
jag har aldrig loggat fart vid surf men svenska vågor rör sig långsamt och våglängden är för kort så alla gånger jag surfat måste man ju ta det lugnt och nästan bromsa för att inte hamna i vågen framför och frågan är om gps en är tillförlitlig nog att mäta farten de få sekundrar man har den där riktiga sjussen ner för vågen.
Intressant. Det är tvärt om med min roddbåt, vågorna går på tok för fort för den. Jag har nog bara varit med om en enda surf och det kändes extremt. Det var när jag var i lite brantare ytterskärgårdsvågor (dvs. brantare än havsdyningar).
Men hur fort går egentligen vågorna? Min känsla är att farten inte varierar så värst mycket, den är i alla fall alltid för hög för mig. Roligare då de gånger jag rott ikapp långsamma motorbåtsvågor, men de förstås varit för små för att surfa på.
Men hur fort går egentligen vågorna? Min känsla är att farten inte varierar så värst mycket, den är i alla fall alltid för hög för mig. Roligare då de gånger jag rott ikapp långsamma motorbåtsvågor, men de förstås varit för små för att surfa på.
Långa vågor är snabbare än korta. En finlandsfärja i 20 knop ger snabba långa vågor. Vindvågor blir större och snabbare beroende på bl.a. tillväxtsträcka och vindstyrka. Så visst är det skillnad på vågornas fart.