Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller?

Problemet med kniv är väl att alla uppfattar det olika...

Jag tycker det är helt okej, min kompis tycker det är läskigt att se någon med kniv. Jag är uppvuxen "på landet" och rör mig ofta i skog och mark. Hon bor i innerstad där det "inte finns någon anledning" att bära kniv till vardags. För mig är kniven ett redskap. För henne ett mordredskap. Jag har lärt barnen att tälja med kniv för att hantera den rätt. Hon har köpt överfallslarm till sin dotter...

Kanske måste vi som tycker det är naturligt att bära kniv acceptera att andra blir rädda? Har man bara kommit i kontakt med knivar i "hotfulla situationer" så är kniv något farligt. För mig är ju kniven friluftsliv, brasa, mys.

Så jag ser till att kniven inte syns. Om den nu måste följa med. Annars stuvar jag undan den - så att ingen ska behöva bli rädd. Lite hänsyn får man väl ta...

Jag skulle ut på fjället för några veckor sedan och hade klätt upp mig därefter. Strax innan jag gick ner till stationen tänkte jag gå till universitetets datorsal och skriva ut lite grejer. Vid det laget hade jag glömt att jag hade kniv på mig; resten av utstyrseln är nästan detsamma som jag har till vardags.

Men den enda killen i datasalen märkte däremot av kniven desto mer. Han tyckte uppenbarligen att det var oerhört hot att jag hade kniven i bältet och knuffade ut mig ur salen för att kunna låsa dörren.

Jag försökte visa att jag hade såväl transceiver som karta och kompass, saker man sällan utrustar sig med när man ska ut och knivhugga folk.

Han kunde tänka sig att släppa in mig mot att han fick ha kniven under tiden, men vid det laget hade jag tröttnat och gick därifrån.

Kanske bröt jag mot knivlagen, kanske inte. Oavsett vad tycker jag att det är sorgligt att människor tänker "vapen" så fort de ser en kniv.

Att klä sig riktigt hjälper nog inte

http://www.byggnadsarbetaren.se/2014/06/kriminella-maskerar-sig-till-byggjobbare/

http://www.svt.se/domstolen--friad-eller-falld/rakade-ta-med-jobbkniven-nu-atalas-han/

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg