Höghöjdstält

Kompromissovilja

Bibler som nämnts har ju även Fitzroy.Sen finns det ju Integral Designs MK i några olika utföranden.Har ingen erfarenhet av nån av dom,men det är fina tält som kostar därefter.Billigare med en låg dollarkurs iofs.

peter

Usa

Ja just det, det kan ju vara bra att veta, tullen på tält är 12%. Ett tält för 500$ plus 50$ i frakt blir med 25% moms och en dollarkurs på 6,34 (500+50)*1.25*1.12*6,34=4882 kr. Eventuellt tillkommer förtullningsavgift, 130 kr.

SNÄLLA, inga fler ilägg om hur man slipper tull, det blir bara tjafs!

(klipp)

Jo, enkelvav kan ju ge en del kondens, det ar en av nackdelarna.

sara

Kanske Intergal design kan vara ngt? De kan sy på extra ventiler.

Har själv funderat i sådana banor eftersom jag en gång i tiden hade ett enkelvävstält från Phoenix som hade fyra ventiler (stort tält). Hade aldrig några allvarliga problem med kondens...

MItt val på vintersoloturer är annars Jannu, men jag har ju pulka ;)...

//J

Bibler som nämnts har ju även Fitzroy.Sen finns det ju Integral Designs MK i några olika utföranden.Har ingen erfarenhet av nån av dom,men det är fina tält som kostar därefter.Billigare med en låg dollarkurs iofs.

peter

Jag har kollat pa ID, efter ett annat tips, och de verkar sjyssta. Fitzroy ar for tungt. ID's MK1Lite och BD's Firstlight verkar vara ungefar motsvariga...

För Hög höjd skulle jag utan tvekan köpa ett Bibbler I-Tenet. Jag har använt det i Himalay (sommar over 6000m), i Flällen samt i Alperna allt under vintern. Det är utmärkt. En fördel med detta tält är att man kan dra det över huvudet som en säck, och satta upp det. Pa sa sätt slipper man fa in snö om det ar storm.

Vikt strax under 2 kg

Säljs av Black Dimond.

Omöjlig ekvation

Taeltet skall anvandas vid klattring och helst inte vaga mer aen dryga 2 kg. Det ska vara litet och enkelt att satta upp pa sma platser, dvs ej absid, ej stor iaf! Det ska klara 2 pers. Men da ska det vara fullt ocksa. Och det ska tala mycket; sno, vind, regn, kan absolut inte kompromissa har, maste vara ett stabilt fyrasaesongerstaelt!

sara

Om jag fick välja skulle jag vilja ha ett tält som som tål hur stark vind som helst, går att använda året om, slår upp sig självt och inte väger någonting. Det är ju ganska naturligt att ju stabilare och rejälare ett tält är, desto mer väger det. Utrustning som ska användas vintertid är därför vanligtvis tyngre än den som endast ska användas under barmarkförhållanden. Du kanske måste kompromissa lite när det gäller dina krav?

Ingenting är omöjligt!

Om jag fick välja skulle jag vilja ha ett tält som som tål hur stark vind som helst, går att använda året om, slår upp sig självt och inte väger någonting. Det är ju ganska naturligt att ju stabilare och rejälare ett tält är, desto mer väger det. Utrustning som ska användas vintertid är därför vanligtvis tyngre än den som endast ska användas under barmarkförhållanden. Du kanske måste kompromissa lite när det gäller dina krav?

Kanske lite. Men när det finns tält som står i stormar på både sju och åttatusen plus, och som ligger på två kilo, så går det alltså att hitta. Jag försöker bara få fram ALLA alternativ innan jag bestämmer mig.

Sara

2 alternativ

Själv har jag ett Exped Polaris som jag är väldigt nöjd med. Användes senast förra veckan vid Snasahögarna i mkt kraftig vind utan problem. Känner en kille som hade likadant tält på Aconcagua där det stod upp medan andra blåste iväg.
Ligger iofs över två kg, mellan 2,45-2,95 beroende på om man vill släpa med alla pinnar och lagningskit.
I övrigt: 2 pers, single wall, liten absid, självstagande, ventilation, utr fickor,men framförallt stabilt spec. med alla stormlinor uppe.

När jag köpte Polaris valde jag i slutändan mellan det och Mountain Hardwear's EV 2 som är snarlikt men där (som jag förstått) absiden är integrerad i tältet vilket jag tycker är väldigt opraktiskt när man har blöta prylar vilket leder till ökad kondens.Vikten är dock mindre: 2,21-2,44

Som tidigare påpekats. mindre vikt - sämre stabilitet, därför släpar jag på 0,5-1 kg extra, priset för dessa tält ligger på 6000-7000.

BD's Firstlight är jag också sugen på, mest pga vikten, för light is right alpinism verkar det perfekt men då får det nog bli med tillhörande absid, vägrar att ligga och trängas med blöta skor, ryggsäck och kläder.

/Daniel

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg