Högalpina Kungsleden

Hej!

Funderar på att göra högalpina kungsleden i vinter, men saknar förstås information. Sitter någon inne med informationen eller har pejl på var man kan erhålla den på ett smidigt sätt hör gärna av Er!

/Mvh Martin

Jojo-leden

Komplettera gära detta denna tur med "tre pass leden"/"jojo-leden". Tre fina pass på vardera c:a 300 höjdmetrar. Från Vistas via Nallo och Unna Räita över de tre passen till Tarfala. Kan dock vara svårt att hinna från Vistas till Tarfala på en dag. Nallo till Tarfala och även vidare till Keb bör fuka på en dag (gjorde för mig). Bra väder och lavinsäkert gör detta till en kanondag.

Hej!

Jag och två tjejkompisar ska gå Högalpina Kungsleden i vinter. Tänkte titta på ledbeskrivningen som Gunnar Andersson tipsar om (bergsguiderna.com) men den verkar vara borttagen. Inläggen är gjorda 2002, så det är kanske inte så konstigt!

Kan någon hjälpa oss att hitta ledbeskrivningen? Vi vet självklart i huvuddrag hur vi vill gå, men det är alltid bra med tips från andra som gjort turen.

Fjällhälsningar
Åsa Redin

Jag har för mig att det finns en artikel om turen i en friluftstidning, Turist, Utemagasienet eller liknande. Kanske någon vet var?

Fanns en artikel i Turist för ca fem år sedan. Bergsguiden Mats Nilsson, Jane Axelsson samt ett par till som jag inte minns namn på deltog i premiärturen.

Översiktlig ledbeskrivning finns här http://web.petabox.bibalex.org/web/20030210074202/http://www.bergsguiderna.com/
(internetarkiv; laddar långsamt)

En i mitt tycke lite konstlad färdväg med hypad benämning. Flera likvärdiga varianter på turen verkar finnas och de höga topparna Kåtotjåkka (1991) och Sielmatjåkka (1997) ingick inte.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg