Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Högalpin kurs
- Trådstartare PJE
- Start datum
Har sett UCPA:s kurser, de verkar mycket bra men UCPA verkar dock rätt sena med att ge ut kurskatalogen, först någon gång i april. Någon som vet vad UCPA:s kurser brukar kosta? Sedan pratar de väl bara franska, eller? Kan inte ett ord (nästan) av det språket, vilket känns lite våghalsigt med tanke på aktiviteten...
Hej,
också hört gott om UCPA:s kurs i Chamonix och vad jag förstod så delades man upp i två grupper, en fransktalande och en engelsktalande. Fast det bör man så klart kontrollera.Funderar också på att anmäla mig till den.
Ett alternativ som kan vara värt att jämföra är att anlita en lokal guide. Det finns ju ett stort antal i t ex Chamonix men Ric Potter är en brittisk guide som jag anlitade nyligen för lavinkurs och randonnétur. Han var bra och är certifierad IFMGA guide och baserad i Chamonix året runt. Talar garanterat engelska . http://www.rpmguiding.com/
/C
också hört gott om UCPA:s kurs i Chamonix och vad jag förstod så delades man upp i två grupper, en fransktalande och en engelsktalande. Fast det bör man så klart kontrollera.Funderar också på att anmäla mig till den.
Ett alternativ som kan vara värt att jämföra är att anlita en lokal guide. Det finns ju ett stort antal i t ex Chamonix men Ric Potter är en brittisk guide som jag anlitade nyligen för lavinkurs och randonnétur. Han var bra och är certifierad IFMGA guide och baserad i Chamonix året runt. Talar garanterat engelska . http://www.rpmguiding.com/
/C
Klättring med UCPA.
Hej! Jag var med UCPA i Sormiou (utanför Marseilles) i somras. Det var mycket bra! Inga problem med språket. Jag talar ingen franska. Nu hade jag lite tur, då hälften av gänget var svenskar. Sormiou är annars jätteschysst med boende på stranden och nära till bra klättring. Skulle säga att det är mycket bra valuta för pengarna. Climb on! Johan
Hej! Jag var med UCPA i Sormiou (utanför Marseilles) i somras. Det var mycket bra! Inga problem med språket. Jag talar ingen franska. Nu hade jag lite tur, då hälften av gänget var svenskar. Sormiou är annars jätteschysst med boende på stranden och nära till bra klättring. Skulle säga att det är mycket bra valuta för pengarna. Climb on! Johan
Jag gick UCPA:s nybörjar alpinist kurs förra sommaren. Den är prisvärd. Man får all utrustning och mat. Vi hade dock otur med vår guide. Han kunde inte så jättebra engelska. Det går okej med klätteristruktionerna, men man missar allt snack runt omkring som tex toppar, förta bestigningar i området mm. Indelningen i grupper är blandad oftast med både engelsktalande och fransmän.
Var har du tänkt att använda dina kunskaper? Kurser i kontinental alpin miljö med UIAGM guider kan säkerligen vara en upplevelse. Om du däremot tänkt hålla dig till skandinaviska fjäll / berg är kursen däruppe förmodligen ett bättre alternativ.
Trots att STF tycks ha ett visst sammarbete med UIAGM guider verkar det inte vara dessa som leder den här kursen. Förmodligen / förhoppningsvis är det erfarna och kunniga ledare.
Det finns några SBO/ UIAGM guider däruppe, har inte de nånting att erbjuda?
Trots att STF tycks ha ett visst sammarbete med UIAGM guider verkar det inte vara dessa som leder den här kursen. Förmodligen / förhoppningsvis är det erfarna och kunniga ledare.
Det finns några SBO/ UIAGM guider däruppe, har inte de nånting att erbjuda?
Svensk kurs = bra!
De kurser som går i Sverige är bra, dels för att alla talar Svenska. Dels för att dessa kurser ger en mycket bra introduktion till det område som de hålls i.
Sedan ser ju jag ett visst värde i att sponsra STF, utan deras verksamhet skulle vår vilda fjällvärld vara totalt oåtkommlig för de flesta av oss.
De kurser som går i Sverige är bra, dels för att alla talar Svenska. Dels för att dessa kurser ger en mycket bra introduktion till det område som de hålls i.
Sedan ser ju jag ett visst värde i att sponsra STF, utan deras verksamhet skulle vår vilda fjällvärld vara totalt oåtkommlig för de flesta av oss.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) | Fjällvandring | 7 | ||
Kurs hos Norgesguidene? | Fjällvandring | 0 | ||
Kurs i fjällkunskap? | Fjällvandring | 3 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg