Hej, jag sitter och funderar lite på detta med längd på skridskorna, samt kurva. Jag har sedan jag återupptog min åkning för sisådär 5 år sedan, efter ett avbrott av olika skäl på ca 10 år, åkt på löshäl och lydde direkt råden att köpa korta skridskor, 44 cm, samt att sätta bindningen långt fram på skridskon, så att man får ung lika mycket åkyta bakom som framför. Åkningen blir mer lekfull och fartfylld, vilket jag tycker är roligt.
Jag vet att ämnet har avhandlats i massor av trådar, men är det någon som kan förklara hur längd kontra hastighet hänger ihop? Jag vet att man säger att kortare skridsko inte är långsammare skridsko, och det verkar ju stämma, men samtidigt så vill man ha en del utskjut av skridskon bakom foten för att på så sätt få ett effektivare skär? Innebär detta bara mer kraftbesparande eller ger det också hastighet? I så fall finns ju definitivt en nedre gräns för hur kort en skridsko kan vara för att vara snabb.
Anledningen till att jag frågar är att mina första skridskor inte gick att justera i sidled, vilket jag upplevde som väldigt störande, och att jag nu har "knyckt" min frus blåa, 46 cm, samt justerat dem efter min åkning. Åkningen blir klart mer avslappnad. Dock gillar jag inte den långa uppslipningen på dessa skridskor, åkytan blir rätt kort i förhållande till längden. Då kan man såga av dem såklart, men eftersom Rottefellabindningen är så lång där fram så är det inte såvärst mycket man kan såga av om man ska ha bindningen i främsta fästet, vilket man måste, eftersom man vill ha skena bakom foten. Jag funderar dock ändå på att såga av förskeppet med 2 cm. Den ena stansningen försvinner ju då. Är det någon som vet om man måste förstärka infästningen på grund av detta?
Jag har själv ett par skyllermarks röda sen kort tillbaks, som jag bara provat en gång, men den upplever jag som att den tyvärr är något för lång och därmed blir lite tung och otymplig och inte så "rapp". Kanske är jag bara ovan med den långa åkytan, men möjligen skulle man kunna såga av aktern lite, det blir tillräckligt kvar för att kunna åka bra ändå skulle jag säga. Även då försvinner en stansning och en blir kvar. Hur påverkar detta hållfastheten tror ni och bör man kompensera för den bortsågade stansningen i aktern?
Slutligen - om man har en relativt kort radie på skridskor med ganska lång åkyta, t.ex. skyllermarks röda, hur påverkar det åkningen? Det känns mer naturligt att köra kortare radie, typ runt 20, på en skridsko som är runt 42, 43 i längd. Påverkar detta på något sätt energiåtgången vid åkning, dvs. kan man åka lika avslappnat timme ut och timme in med ett par sådana skridskor som med ett par mer "traditionella" (vi antar att isen håller ok kvalitet).
Vore kul att höra era tankar. Och för att inte diskussionen ska handla om fel sak - nej, det är inte viktigt att åka fort och långt, men det är roligt ibland. Men jag står gärna i "grosshandlarstil" och snackar skit långa stunder också.
Alex
Jag vet att ämnet har avhandlats i massor av trådar, men är det någon som kan förklara hur längd kontra hastighet hänger ihop? Jag vet att man säger att kortare skridsko inte är långsammare skridsko, och det verkar ju stämma, men samtidigt så vill man ha en del utskjut av skridskon bakom foten för att på så sätt få ett effektivare skär? Innebär detta bara mer kraftbesparande eller ger det också hastighet? I så fall finns ju definitivt en nedre gräns för hur kort en skridsko kan vara för att vara snabb.
Anledningen till att jag frågar är att mina första skridskor inte gick att justera i sidled, vilket jag upplevde som väldigt störande, och att jag nu har "knyckt" min frus blåa, 46 cm, samt justerat dem efter min åkning. Åkningen blir klart mer avslappnad. Dock gillar jag inte den långa uppslipningen på dessa skridskor, åkytan blir rätt kort i förhållande till längden. Då kan man såga av dem såklart, men eftersom Rottefellabindningen är så lång där fram så är det inte såvärst mycket man kan såga av om man ska ha bindningen i främsta fästet, vilket man måste, eftersom man vill ha skena bakom foten. Jag funderar dock ändå på att såga av förskeppet med 2 cm. Den ena stansningen försvinner ju då. Är det någon som vet om man måste förstärka infästningen på grund av detta?
Jag har själv ett par skyllermarks röda sen kort tillbaks, som jag bara provat en gång, men den upplever jag som att den tyvärr är något för lång och därmed blir lite tung och otymplig och inte så "rapp". Kanske är jag bara ovan med den långa åkytan, men möjligen skulle man kunna såga av aktern lite, det blir tillräckligt kvar för att kunna åka bra ändå skulle jag säga. Även då försvinner en stansning och en blir kvar. Hur påverkar detta hållfastheten tror ni och bör man kompensera för den bortsågade stansningen i aktern?
Slutligen - om man har en relativt kort radie på skridskor med ganska lång åkyta, t.ex. skyllermarks röda, hur påverkar det åkningen? Det känns mer naturligt att köra kortare radie, typ runt 20, på en skridsko som är runt 42, 43 i längd. Påverkar detta på något sätt energiåtgången vid åkning, dvs. kan man åka lika avslappnat timme ut och timme in med ett par sådana skridskor som med ett par mer "traditionella" (vi antar att isen håller ok kvalitet).
Vore kul att höra era tankar. Och för att inte diskussionen ska handla om fel sak - nej, det är inte viktigt att åka fort och långt, men det är roligt ibland. Men jag står gärna i "grosshandlarstil" och snackar skit långa stunder också.
Alex