Höftbekymmer

Jag dras sedan cirka 7 år med en ömmande höger höft (eller partiet alldeles kring höften). Det hela startade med att jag började löpträna inför Vasaloppet. I och med att min träningserfarenhet var starkt begränsad, så kan man nog med fog påstå att jag gick ut lite hårt (gick från i princip noll till hård löpning ett par gånger per vecka).

I samband med denna träning uppkom höftbekymren. Det känns i princip konstant som att jag har kraftig träningsvärk i området kring höften (mer i samband med att jag tränar).

I dag ägnar jag mig bara åt aktiviteter som är relativt lindriga vad gäller påfrestningar på höften, det vill säga cykling, inlines, klättring. Inte löpning.

Jag tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter, eller hört talas om något sätt att lindra detta. Har varit hos otaliga läkare och en sjukgymnast samt röntgat höften två gånger. Vill inte dras med detta resten av livet.

Tack på förhand!

/Pär
 
Värk i höften är ju rätt ospecifikt, så du måste nog specificera lite om din värk. Man vill gärna tro att höftsmärtor (ledsmärtor) känns på utsidan/framsidan höften, men de sitter generellt i ljumsken. Om det smärtar bakifrån skinkan skulle jag rösta på nån sorts nervpåverkan (vilket inte är helt ovanligt), alternativt ischias. Om smärtan snarare sitter på benknölen på utsidan av höften/övre låret, så låter det mer som en slemsäcksinflammation, trokanterit, inte heller det ovanligt.

Gjorde du dig illa i samband med att höftvärken startade, eller rörde det sig snarare om något som utvecklades över tid, utan något direkt skadetillfälle?
Exakt var gör det ont, kan du mha händerna provocera fram trycket?
Hur gör det ont, hur känns det?
Gör det ont i vila eller bara när du anstränger dig?
Värre på morgonen/kvällen/efter idrott?
Har det blivit värre/bättre med tiden?
Vad har du själv gjort för att lindra smärtan?
etc etc

Höftdiagnostik per forum är svårt, särskilt om du redan varit hos experterna. En del smärta är ju sån, att man inte hittar någon orsak.
 
Strykarräven; sa:
Värk i höften är ju rätt ospecifikt, så du måste nog specificera lite om din värk. Man vill gärna tro att höftsmärtor (ledsmärtor) känns på utsidan/framsidan höften, men de sitter generellt i ljumsken. Om det smärtar bakifrån skinkan skulle jag rösta på nån sorts nervpåverkan (vilket inte är helt ovanligt), alternativt ischias. Om smärtan snarare sitter på benknölen på utsidan av höften/övre låret, så låter det mer som en slemsäcksinflammation, trokanterit, inte heller det ovanligt.

Gjorde du dig illa i samband med att höftvärken startade, eller rörde det sig snarare om något som utvecklades över tid, utan något direkt skadetillfälle?
Exakt var gör det ont, kan du mha händerna provocera fram trycket?
Hur gör det ont, hur känns det?
Gör det ont i vila eller bara när du anstränger dig?
Värre på morgonen/kvällen/efter idrott?
Har det blivit värre/bättre med tiden?
Vad har du själv gjort för att lindra smärtan?
etc etc

Höftdiagnostik per forum är svårt, särskilt om du redan varit hos experterna. En del smärta är ju sån, att man inte hittar någon orsak.

Tack för "diagnosen"!

Det är svårt att ringa in området där jag har ont, men en kombination av höftbensområdet och partiet nedanför skinkan är nog ganska nära. Jag har även en "knäppning" inne i höften, dvs det knäpper till med ett dovt ljud då jag för benet framåt, utåt och bakåt.

Smärtan har utvecklats över tid, i början kände jag den endast vid ansträngning, i dag känns "träningsvärken" i princip konstant.

Jag kan inte provocera fram smärtan genom tryck eller dylikt, utan den finns där ändå.

Det är varken värre på morgonen eller kvällen, utan känns lika mycket hela tiden. Men efter idrottande, till exempel intensiv klättring med gymnastiska benrörelser, kan det vara ondare i området.

Tack!
/Pär
 
Aha, jag gissar att du har en "hoppande höft". I så fall är det senan (fashia lata) som går till muskeln på lårets utsida som är för spänd och därför med ett snäpp hoppar över höftkulan när du pendlar fram och tillbaka med benet (om man lägger handflatan över höften och går vanligt kan man känna hoppandet). Av nötningen får man ont som molar, alltså inte direkt vid rörelse utan även i vila.

Börja med att stretscha lårens utsida noga, håll minst 40 sekunder, (kortare tid ger ingen förlängning). Tänk på att du ska vara varm när du stretschar, men du ska inte göra en stretsch för att förlänga en muskel/sena direkt efter hårt muskelarbete, eftersom muskeln då har dragit ihop sig.

Om det inte hjälper kan man gå till ortopeden som med lokalbedövning öppnar och klyver senan på längden varvid hoppandet/värken går över. Har själv gjort operationen två gånger på var sida för mer än tio år sedan, har inga problem i dag, springer och klättrar flera gånger i veckan.