Hmm - nu förvsvann även denna butik?!

Naturkompaniet är väl outdoorbutikernas Konsum, fast med en något aggressivare marknadsstrategi. Det är ju inte första butiken som övertagits av Naturkompaniet, för att så småningom likriktas med de övriga Konsumbutikerna...

Jag förstår av de upprörda känslorna att det vore en enorm förlust för er om en av de cirka 10 butikerna som säljer Arcteryx i de kvarteren skulle byta inriktning, men jag tror faktiskt inte ni behöver vara oroliga. ;)

Nä, har du rätt i, men den allmänna tendensen att Naturkompaniet äter upp konkurrenterna är tråkig.

Förvisso.
Det är ju faktiskt lite oroande att Fjällräven jobbar så hårt för att den nordiska friluftsprylsmarknaden ska bli ett oligopol både i producent- och återförsäljarledet. Fjällräven, Tierra, Hanwag, Primus, Naturkompaniet... vad näst?

Men en butik hit eller dit kring Kungsgatan kan ju kvitta för oss bortskämda Stockholmare, som sagt. Intressant dock att Naturkompaniet tycker att det lönar sig med fem butiker så nära varandra. Om jag var dem skulle jag profilera butikerna hårdare (och framförallt tydligare) och låta Arcteryxbutiken vara just det och Fjällrävenbutiken vara just det.
Det finns ju massor av andra flaggskeppsbutiker i stan (TNF, Hestra, HH mfl).

Men en butik hit eller dit kring Kungsgatan kan ju kvitta för oss bortskämda Stockholmare, som sagt.

Alla bor inte i Stockholm.

Arcteryx .nu var den enda som kunde skaffa fram den jackan jag ville ha, i rätt storlek, jag kunde hämta ut den på Posten dagen efter.

Naturkompaniet i Malmö = nej den storleken finns inte.

Naturkompaniet webshop (rätt storlek fanns att beställa i webshop) = jag fick mail dagen efter beställningen lagts, svaret var att det är lång leveranstid på den storleken, kanske får dom aldrig in den.

Friluftsland i Malmö = ja vi kan beställa hem den, det tar nån vecka eller två.

Så jo visst är det tråkigt om en bra butik försvinner även om den inte finns lokalt.

Senast ändrad:
Arcteryx .nu var den enda som kunde skaffa fram den jackan jag ville ha, i rätt storlek, jag kunde hämta ut den på Posten dagen efter.

Kanske är då förlusten snarare att agenturen lägger ner sin webbshop än att de säljer sin butik på Vasagatan. Men det kanske är en akademisk fråga vad som är vad.

Förhoppningsvis behåller ju butiken sin Arcteryx-profil - vad ska den annars vara bra för? Och i så fall kommer de kunna plocka hem de produkter som agenturen plockar hem. Det ska i och för sig alla seriösa handlare kunna göra.

Ja, jag såg det också. Jag tycker det är tråkigt då Naturkompaniets personal sällan har varit något att hänga i granen. Jag kanske bara har haft otur, vad vet jag.
Jag hoppas verkligen att de fortsätter att sälja highendprylarna som de tidigare har varit ensamma om och inte bara prylar för den breda massan. Har vi tur så släpper agenturen nu lite på sina restriktioner och låter andra än den egna butiken sälja vilka prylar de vill, vilket om jag förstått saken rätt de inte gjort tidigare (ex. Alpha SV m.fl. har bara sålts av dem).
En dröm vore ju om t.ex. Addnature kunde handplocka det bästa och även erbjuda hela sortimentet på hembeställning så att de som inte bor i Stockholm kan beställa hem alla godbitar.

Recistance is futile

You will be assimilated...

Tråkigt att ännu en säregen butik försvinner in i mängden som är Naturkompaniet

Jag är faktiskt riktigt förvånad och glad över över att Naturkompaniet inte profilerar Fenix outdoors produkter hårdare än de gör. Det är ju trots allt jättesvårt för deras försäljare att vara objektiva när:
Primus
Tierra
Fjällräven
Hanwag
Ingår i samma koncern som Naturkompaniet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturelover Någon som handlat från denna sida? Butiker och leverantörer 45

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg