Har "övningsmeckat" med det mesta på cykeln nu, men det jag inte vågat ge mig på än är hjulen.
Enligt vad jag har läst verkar det sannolikt att några ekrar kommer behöva bytas under någon månads långfärdscykling. För att så långt som möjligt undvika detta är det viktigt med att underhålla och kontrollera hjulen under pågående tur. Har ni några bra knep för detta? Räcker det med att knäppa på ekrarna och höra om tonen blir ungefär samma på alla ekrar (på framhjulet) och ev. justera?
Bakhjulet har tydligen olika spänning på de två sidorna, men det borde vara samma princip där.
Kräver ekerbyte på "kranssidan" att man demonterar kassetten?
Känns lite vanskligt att öva på detta, lite motigt att ha sönder sitt fungerande hjul, men det bästa är kanske att pröva hemma och sen lämna in det till en expert för kontroll.
Tacksam för alla tips
...Johan...
Enligt vad jag har läst verkar det sannolikt att några ekrar kommer behöva bytas under någon månads långfärdscykling. För att så långt som möjligt undvika detta är det viktigt med att underhålla och kontrollera hjulen under pågående tur. Har ni några bra knep för detta? Räcker det med att knäppa på ekrarna och höra om tonen blir ungefär samma på alla ekrar (på framhjulet) och ev. justera?
Bakhjulet har tydligen olika spänning på de två sidorna, men det borde vara samma princip där.
Kräver ekerbyte på "kranssidan" att man demonterar kassetten?
Känns lite vanskligt att öva på detta, lite motigt att ha sönder sitt fungerande hjul, men det bästa är kanske att pröva hemma och sen lämna in det till en expert för kontroll.
Tacksam för alla tips
...Johan...