Hjulunderhåll, ekerbyte

Har "övningsmeckat" med det mesta på cykeln nu, men det jag inte vågat ge mig på än är hjulen.
Enligt vad jag har läst verkar det sannolikt att några ekrar kommer behöva bytas under någon månads långfärdscykling. För att så långt som möjligt undvika detta är det viktigt med att underhålla och kontrollera hjulen under pågående tur. Har ni några bra knep för detta? Räcker det med att knäppa på ekrarna och höra om tonen blir ungefär samma på alla ekrar (på framhjulet) och ev. justera?
Bakhjulet har tydligen olika spänning på de två sidorna, men det borde vara samma princip där.
Kräver ekerbyte på "kranssidan" att man demonterar kassetten?
Känns lite vanskligt att öva på detta, lite motigt att ha sönder sitt fungerande hjul, men det bästa är kanske att pröva hemma och sen lämna in det till en expert för kontroll.
Tacksam för alla tips

...Johan...
 
Lite tankar

När det gäller ekerbyte på kranssidan så måste du tyvärr demontera kransen för att kunna få i en ny eker.
Visst är det inte så skoj att hålla på att plocka isär sakerna sóm funkar, men det är dock ett bra sätt att lära sig hur det funkar. Ett annat sätt är ju att hitta en gammal vrakcykel å testa att rikta upp hjulen på den för de är garanterat skeva å ekerkvaliteten rätt skral.
Att byta en eker är i sig inte svårt, det jobbiga kan vara att rikta upp hjulet om du cyklat ett tag med en trasig eker.
Själv kör jag med att klämma/peta/knäppa för att kolla spänningarna i ekrarna, men det finns ju verktyg för att kolla ekerspänningen oxå.

Det bästa är att kontrollera hjulen varje dag, det tar ju ingen tid alls nästan å du kan undvika att få problem senare.

Vart bär det av nånstans då?

/Ola
 
Re: Lite tankar

balo; sa:
Att byta en eker är i sig inte svårt, det jobbiga kan vara att rikta upp hjulet om du cyklat ett tag med en trasig eker.
Själv kör jag med att klämma/peta/knäppa för att kolla spänningarna i ekrarna, men det finns ju verktyg för att kolla ekerspänningen oxå.

Det bästa är att kontrollera hjulen varje dag, det tar ju ingen tid alls nästan å du kan undvika att få problem senare.


/Ola

Är hjulen välbyggda blir hjulen inte särskilt skeva vid ett ekerbrott. Då går det snabbt att rikta upp hjulet igen (använd fälgbromsarna som riktmärke), även on the road eller hos närmsta cykelreparatör (du kan nog få långa riktstället där).

Annars är det en god praxis on the road att gå igenom HELA cykeln varje dag, alltså inte bara hjulen...

/Niklas
 
Pamir Engenering Hyper-Craker

Hej Johan!
Jo det är nog så att man får lov att ta av hjulet samt demontera kassetten för att få dit nya ekrar på drev sidan(så vidare du inte har fjol-årets Shimano Deore nav). Jag har tidigare lagt in en recension i recensionsbanken(något jag tycker alla andra ”förståsipåare” borde göra i större utsträckning) på det enda fält mässiga verktyget, mig veterligen, för denna typen av reparationer och som jag varmt kan rekomendera.

Har använt den några gånger hemma, då den är lätt att använda, men aldrig själv behövt använda den på mina resor. Jag kom dock hem från en tre månaders resa i sydost Asien nyligen och fick i Kambodja tillfälle att hjälpa en engelsk cyklist som ekrarna gått av för(fusk-byggda 32-ekrade "lätt-i-lätt-lätt"-hjul). Verktyget är dock svårfunnet då jag tror att den enda importören verkar har slutat sälja den :( . Men ring och fråga/klaga hos Anders på Cykelcity i Lund: 046-157300
Ev. har det slutat att tillverkas!!!

Min nyligen uppdaterade recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=620

Några andra långfärdscyklister som packar ner den på sina resor:
http://www3.utsidan.se/outside/1997/0055.html
http://home.austarnet.com.au/db/pages/index.htm
http://www.cs.unca.edu/~boyd/touring/tour96/day9.html
http://www.cs.unca.edu/~boyd/touring/tour97/day27.html
http://www.phred.org/~josh/bike/tools.html
http://www.geocities.com/tandemworldtour/kitlist.htm#top
http://www.re.org/~eric/bike-trip/equipment.html
http://web.ukonline.co.uk/tandemadventures/china03.htm
http://www.up2u.ch/Equipment/EquiText.htm
http://www.lancerushing.com/bicycling/bigride/equipment.cfm
http://members.ozemail.com.au/~edgaye/
http://www.petermann-online.co.uk/app1.html
http://www.netspace.net.au/~smithp/giro.htm
http://www.geocities.com/jeffonbike/route.htm
http://www.bright.net/~mziegler/Bike Trip CC/Problist.htm
 
egentillverkad hypercracker?

Hej på er.

Hypercracker är nog en vettig lösning, men den verkar inte tillverkas längre (enl. Sheldon Brown mfl). Dom hade den på http://www.bikepro.com/products/freewheels/fw_cas_tools.html men 30 dollar i frakt, njae.
Nu har jag aldrig plockat av kassetten men om jag inte misstar mig så används kedjepiskan för mothåll av kassetten, så den inte snurrar med när man ska lossa den. Hypercrackern verkar jobba enligt motsatt princip, dvs den håller emot frihjulsbulten (heter det så?) medan man med hjälp av tramporna snurrar på kassetten.
Min tanke är att man borde få nåt som liknar hypercrackern om man använder en skiftnyckel att vrida med, och stoppar in nånting i hålet som nästan alla skiftnycklar har längst ut på skaftet som då tar emot något av ramrören och på så sätt håller emot. Verkar det vettigt eller är jag helt ute och cyklar?
Hur riktar man föresten ett skevt hjul (på fält, utan riktställ)? Tycker att Heynes har undvikit det mesta som har med hjul och ekrar att göra i deras cykelbok.

Du verkar ha haft bra tajming med din resa Peter, åka i januari och komma hem lagom till svenska våren, att inte jag tänkte på det...

...Johan...
 
Re: egentillverkad hypercracker?

jd; sa:
Hur riktar man föresten ett skevt hjul (på fält, utan riktställ)? Tycker att Heynes har undvikit det mesta som har med hjul och ekrar att göra i deras cykelbok.

...Johan...

Tja, det är som vanlingt, bara att du har färgbromsarna som riktmärke istället för riktställets "riktfingrar". Ju rakare fälgen blir, desto mer får du spänna bromsvajern. Som vanligt rekommenderas att du tar av däck, slang, ekerresflexer och ekermagneter samt att inte snåla med oljan mellan nippel och ekerhål.

Mer info om hur ett ekrat cykelhjul fungerar finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Mer info generellt om hjulriktning på ett hållbart sätt finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html

Det bästa är förstås om du ser till att cykeln är välservad med välriktade hjul innan du ger dig ut på långfärd...

/Niklas
 
Ekerbyte

Hej! Jag har haft mycket problem med ekrar. I sommras fick jag ekerbrott på kranssidan på min Crescent Abisko, när jag var i Hallstahammar. Min cykel handlare hade gett mig nödekrar som han hade hittat på någom "mässa", som jag kunde prova eftersom jag alltid hade problem med ekerbrott. Ser ut som en vajer med gänga i ena ändan och krok i andra, fungerade förträffligt, behövde ej ta av kransen eller ens släppa ut luften. Fungerade jättebra.
Numera har jag sådana med mig i stället för reservekrar... Michael
 
Re: Ekerbyte

Vart kan man hitta dessa vajerekrar? Har själv aldrig sett nån sån, men verkar ju onekligen smidigt måste jag säga. Finns de att få tag på i olika dimensioner oxå?
/Ola
 
Simson

Hej igen!
Pratar du tyska heter den Simson Erste-Hilfe-Speiche!
I alla fall hos Globetrotter.de
Finns för 28 tumms hjul:# BZ.35.001, eller för 26tums MTB-hjul:#BZ.35.003. Pris: 9.95euro
Dessa vajer-ekrar är bara till för nödfall, då en vajer alltid sträcker något på sig. Kollas nogrant efter montering!
 
Simson

Det stämmer.. Simson heter dom.
Artikelnr 1630. för 27-28. köpt på Järfälla-Sport
Pris 87:- för två.
Jag kunde inte märka att vajern sträcktes något,
utan den höll och hjulet förblev rakt tills jag kom
hem ca20 mil. Med mig + packning.
mvh Michael.
 
skulle jag haft

Hej på er.

Synd att ni inte diskuterade detta lite tidigare. Har aldrig sett eller hört talas om såna ekrar, men det hade varit förträffligt att ha med. Som det ser ut nu så blir det inte att jag tar med grejer för att byta ekrar på bakhjulet, möjligen att jag skaffar ekrar till framhjulet. Får nödlaga med ståltråd eller nåt där bak i värsta fall. http://www3.utsidan.se/corax-e/photos older/spokes.JPG

...Johan...
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg