Hjulstorlek - 26

Hej!

Håller som bäst på att orientera mig inför ett cykelköp, det ska bli en långfärdscykel som klarar tung packning och besvärliga vägar men som också är kul och snabb på träningsrundor och Vättern. Varken stan eller skogen är min grej däremot. Har hittat några som verkar toppen, på olika sätt, men den stora frågan just nu är det här med hjulstorleken...

Touringcyklar med 26"-hjul, som Thorn Nomad, lovordas ju av många som starka och bra och det tror jag säkert att stämmer...

...men borde det inte i ärlighetens namn gå lättare att få upp & hålla farten med större hjul? Dvs vara lättare att trampa? Även med bra däck?

Någon med erfarenhet av båda storlekarna som kan ge lite rapporter och argument?

Stort tack på förhand!
Gunilla
 
...men borde det inte i ärlighetens namn gå lättare att få upp & hålla farten med större hjul? Dvs vara lättare att trampa? Även med bra däck?
Jag har cyklat med både 26 och 27 tums hjul och anser att det inte är diametern som är det avgörande för om hjulet accelererar fort utan vikten. Det lättaste hjulet accelererar snabbast förutsett att däcken är lika breda.

Jag tycker att komforten blir bättre på ett större hjul. Små gupp känns inte på samma sätt eftersom den större diametern gör att hjulet inte går lika djupt i guppen.Å andra sidan kan man med 26" ha ett bredare däck för komfortens skull, men då rullar det sämre.

Det finns några mycket tunga skäl för 26" när man cyklar med packning och det är först och främst att hjulet är betydligt hållbarare och det finns en uppsjö av fina däck och fälgar som man kan få tag på nästan överallt.

Skulle jag köpa en ny långfärdscykel skulle jag nog köpa 26" p.g.a. hållbarheten, men jag tycker att dom är fulare.

Robert
 
26" hjul bättre allround!

Hej Gunilla!
Ett 26" hjul med likadana däck som på ett motsvarande 700cc/28" hjul kommer att accelerera märkbart snabbare ifrån stillastående.
26" hjul är, som sagts tidigare, även starkare, har större sortiment av bra punkterings skyddade däck och är mindre skrymmande om du skall packa cykeln för transport till cykelresans start.

Skall du köra på vägar med mestadels jämnt underlag är 1,5" däck lagom. Vill du ta det lugnt, ha god komfort eller förväntar dig ojämnt underlag med pott-hål och uppbruten asfalt är 1,75 bättre.
Rekommenderar Schwalbe Marathon. I mitt tycke lägre pris, längre livslängd och lägre rullmotstånd än de i övrigt utmärkta Continental TopTouring.
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=954

MVH!
Peter
 
Hej

Enligt min mening saa aer det inte saa stor skillnad om du vaeljer en cykel med 26" eller 27". Det har en betydelse var du har taenkt anvaenda cykeln. Aer du i vaest saa har det ingen betydelse igen, det gaar att hitta reservdelar paa de flesta staellen till baada storlekarna. Har du daerimot planer paa tredje vaerlden saa tycker jag att du ska vaelja den med 26". Vad jag har sett i utbud av reservdelar i tredje vaerlden saa aer det 26" som gaeller och kanske paa vissa staellen aeven 28" men jag har inte sett 27". Ett 26"hjul aer oxaa taaligare och kommer att haalla laengre.
Jag har 28"hjul paa min cykel och jag har aangrat mig flera gaanger. Vaeldigt svaart att hitta reservdelar naer naagot gaar soender. Just nu har jag ett nav med 48 haal, en 28 1/4" faelj med 40 haal och foer att faa ihop det har jag faatt anvaenda tre olika laengder paa ekrarna. Att faeljen aer foer stor medfoer att bromsarna inte fungerar som de ska. Hjulet rullar men kommer antagligen inte haalla i all evighet...

/Stellan
 
Jag känner mig också lite skeptisk till 26 tum, men jag har inte så stor erfarenhet av touringcyklar. Spontant så känns 28 tum mer rätt för mig, men jag vet inte. Kanske kan 26 tum vara ett alternativ även för mig, då jag tänkte köpa mig en cykel till nästa säsong. Verkar dock vara många på nätet som pratar sig varm för 26 tummare.

Eftersom alla inte har samma referensramar och vill få ut olika saker så vet man inte riktigt vem man ska lyssna på. Tyvärr finns ju inte möjlighet att testa någon bra touringcykel där en annan bor. Så det gäller att försöka sålla bort de som man inte tror vill få ut samma sak av cyklingen som jag.
Jag är nog mest ute efter att få en cykel som kräver så lite energiarbete som möjligt. Att det slår lite i styret gör inte så mkt inom rimliga gränser. En racer är lite för obekväm för mig på långturer dock. Svårlastad dessutom.

Dawes har en intressant cykel i Sardar som är på 26 tum och med möjlighet att sätta dit skivbromsar utifall man skulle vilja ha det i en framtid.
http://www.dawescycles.com/bikes/sardar.html#
Fast jag tycker inte 26 tummarna är så "snygga", de ser lite förkrympta ut som jag upplever det, eller är det bara en synvilla??

Vilken Thorn är det förresten som har Thorn inpräntat i bakrören? Klart snyggt. Detaljerna på en Thorn tilltalar.

Angående fälgar bör man nog satsa på någon Mavic fälg med T i benämningen har jag hört, gärna deras värsta, vilken det nu är? Värsta behöver ju inte betyda mest hållbara tyvärr, kanske bara lättast. Ja en jungel är det.

Nåja, bara mina tankar "just nu"

Mvh Pher
 
Få rum med packning

Jag har tidigare kört med 26-tum, men sen ett drygt år kört på 28-tumshoj.

Skillnaden jag upplever är att man slipper slå i framhjulet med foten vid branta svängar, man får bättre plats med packväskor utan att slå i hälen i dem där bak.

Detta kanske även är en fråga om cykelram, inte bara hjuldiameter, men båda mina cyklar har varit samma märke (Trek) med ungefär samma ramtyp.

Fundera på detta när du provcyklar!

Lycka till,
Eva
 
Re: F?rum med packning

Visst aer det en skoenare kaensla av att cykla en 28" aen en 26" men styrkan paa hjulen aer laegre och kommer att gaa soender fortare. Jag har nu en 28" men kommer att byta till en 26" till naesta cykel. Detta till stoersta del pga styrkan i hjulen och att det aer betydligt laettare att faa tag i reserv-delar till en 26" i tredje vaerlden. Skullle jag cykla i Vaest Europa eller Nord Amerika skulle jag ha fortsatt koera med en 28". Varfoer inte koepa tvaa cyklar? Jag tror att de kan faa rabatt :).

Jag har redan problem med en 28" att jag slaar i foetterna naer jag svaenger och i vaeskorna bak med jaemna mellanrum. Men det ska aeven finnas stora ramar till en 26"...

/Stellan
 
Jag känner igen det där med att man slår i fötterna i framhjulet. Har en bla en Juniorstorlek nu som är på 26 tum bla =). Fast jag har även en oväxlad city cykel som är på 26 tum, samma problem där. Man kan inte ha för "stora" sandaler när man cyklar och ska svänga.

Angående att en mindre fälg skulle tåla mer stryk, jovisst, men varför inte lägga till och köpa den hållbaraste fälgen åtminstone till bakhjulet. Nog borde de väl hålla? Personligen kommer jag nog inte cykla så mkt i tredje värden, inte som det ser ut nu så då kanske 26 tum alternativ kan gå bort på engång?

Btw, Herregud jag kommer ihåg vad min gamla bockstyre 28 tummare fick utstå, med att sjussa (hur stavas det) både storväxta typer och mindre, över trottoarkanter mm.. Det small fint i fälgen när däcken dessutom var dåligt pumpade =)DEN HÖLL minsan, pakethållaren också för den delen, är kvaliteten så j-vla dålig nuförtiden när allt ska göras så lätt?

Mvh
[Ändrat av pher_ 2003-09-20 kl 13:43]
 
pher_; sa:
Angående att en mindre fälg skulle tåla mer stryk, jovisst, men varför inte lägga till och köpa den hållbaraste fälgen åtminstone till bakhjulet. Nog borde de väl hålla? Personligen kommer jag nog inte cykla s?mkt i tredje värden, inte som det ser ut nu s?d?kanske 26 tum alternativ kan g?bort p?engång?
Mvh
[Ändrat av pher_ 2003-09-20 kl 13:43]

Jag kan haalla med dig att det aer bra att byta ut bakhjulet till naagot starkare om man planerar att goera en laangtur. Men till vad? Jag har kollat runt lite och har foersoekt skaffa naagot bra men har inte lyckats. Nu anvaender jag bak en kinesisk staalfaelj fraan en av deras transport-cyklar. Den kommer nog haalla foer allt men nackdelen aer att det aer en 28 1/4"-faelj. Blir svaart att hitta bra daeck till den..

Men ska du haalla till i Europa saa aer det baettre med en 28".

/Stellan
 
snabb på att svara,

Jag vet inte mkt om fälgar men transportfälgar borde som du säger hålla bra. Har fått intryck att rostfritt håller bättre än aluminium iaf, men som sagt jag vet inte mkt om fälgar.

Vad tror du om tex:
Mavic wheel upgrade - T224 36 hole rims, Shimano Deore m510 hubs, DT stainless spokes (minimum recommended tyre width Pasela 700 x 32)

Det är en uppgradering man kan göra på en Thorn Club Tour 700c.

Har du någon uppfattning om Mavic Touring fälgar? Enligt en kunnig cykelmekare så var dessa bäst?

Mvh Pher
 
pher_; sa:
Har du någon uppfattning om Mavic Touring fälgar? Enligt en kunnig cykelmekare så var dessa bäst?

Jag använder en Mavic 27" T-520 bak och en billigare Mavic-fälg fram.
Jag har inte cyklat så många mil med full last på det bakhjulet än, men det verkar väldigt hållbart, jag har inte behövt småjustera alls. En fördel är att man kan se på fälgsidan när den är på väg att nötas ut. Framtiden får väl utvisa om den duger, men eftersom jag hatar hjulkrångel bittert köpte jag den "tuffaste" (dyraste) tourungfälg jag kunde hitta.

Jag anser att Mavic är ett bra val.

Robert
 
Antar att T520 är den bästa touringfälgen, sökte lite och hittade denna svenska sida, så du har nog gjort ett bra köp.
http://www.qualitybike.se/falg_trekking.htm

Dubbelekrade?, Vad innebär det? Och är fler ekrar bättre? Bör man isåfall välja 40 hål och ett passande nav till detta? Hopenav ska vara bra har jag "hört", någon som vet något om detta?

Slitindikatorn, har den något att göra med om man kör med V-bromsar? Om man som jag ev tänkt köra med skivbromsar, kommer fälgen hålla längre då, eller hur fungerar slitindikatorn?

Mvh
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg