hjulfråga, touring-tandem

Hej!

Min långfärds-tandemcykel behöver ett nytt bakhjul (det gamla har 6-delad gängad krans och stålfälg med början till spricka på ett ställe). Det ska vara 8-delat, dubbelbottnat, öljetterat och ha bättre bromsyta för V-broms. Dimensionen är 622 mm desvärre, annars hade man kunnat nyttja MTB-fälgar.

Konsultation med cykelaffären (Leffes i Uppsala) gav alternativet 36-håls Nexave-nav (inte tandemspecifikt, men kraftigt) för 600 kr inkl. rullbroms (bra, fler bromsar att variera med för att inte överhetta fälgen) + kraftigaste touring-DT(samma som gör ekrar)-fälgen (inget nummer tyvvär) för 800 kr. Är det värt för fälgen? Någon som kört med DT-fälgar? Priset kan jämföras med 300 kr för en "vanlig" dubbelbottnad fälg med öljetter.

Cykeln i fråga (hjulbas över 2 m) kommer då ha V-broms + rullbroms bak, Nexave rullbroms fram (på ett 451-mm hjul). Användningsområde både utlandsresor och snabb motionskörning. Finns på http://rosnix.nu/~per/cykel/TT/

Diverse andra frågor: DT-fälgen är 19,6 mm, vad jag förstått. Just nu kör jag med 37 mm däck, men vågar man använda upp till 44-47 mm? Gränsfall enligt Sheldon - någon som kört med detta? Spelar det roll vad man har för ekrar - vanliga, "transportekrar" eller reducerade? Vad jag förstått är det viktigast att de är jämnt och hårt dragna. Vikten är inte så stort bekymmer här.
 
Tandemhjul

Hej

På min tandem har jag Shimano LX tandem nav 48 ekrat fram och bak, baknavet har gänga för Arai trumbroms, Mavic T217 fälgar, DT 2.0-1.8 Db ekrar, naven är köpta från SJSCycles i UK, resten samt hjulbygnaden kommer ifrån Eriksbergs cykel i U-a. Har ej någon trumbroms, använder Panasonic Pasella 622 x 33/35 däck. Kör med cantilever bromsar.

mvh
Jan-Olov
 
Min spontana reaktion på ditt 36-ekrade bakhjul är att det är för klent. Speciellt om du tänker ha last på tandemcykeln. Nu är det förstås viktigt att det är ett bra hjulbygge, men 36-ekrat är i underkant för en tandem.
Själv skulle jag ta 48-ekrat. Har själv 48-ekrat på 26" hjul med Arai-trumbroms. Är din gaffelbredd där bak 135 mm?
Har själv Shimano XT-tandemnav, som kräver 145 mm gaffelbredd. Men http://www.sjscycles.com , där jag köpte navet, anpassade navet för 140 mm gaffelbredd som passade vår tandem. De har även 48-håls fälgar.
Om din tandem är av stål så är det inget problem för en duktig cykelhandlare att öppna upp gaffelbredden några mm.

Tyvärr blir det dyrare med Sh XT-tandemnav än Nexave men hjulen tar mycket stryk, speciellt där bak. XT-navet har även gängning på vänster sida passande Arai-trumbroms vilket förstås ökar kostnaden ytterligare, men jag uppskattar verkligen bromsen i nerförsbackarna

Angående fälgbredd kontra passande däck gå in på http://www.schwalbe.de klicka dig fram till en sida där de visar sina rekommendationer för varje fälgbredd.
Lycka till!


[Ändrat av Thorn 2004-06-09 kl 14:44]
 
Ekerval

Reducerade ekrar är alltid att föredra framför oreducerade. Anledningen är att reducerade ekrar minimerar spänningsvariationerna i ekrarna (när hjulet roterar under belastning), som därmed får längre livslängd. Ekerbrott beror i princip alltid på utmattade ekrar som har blivit utmattade efter miljoner spänningscykler.

Läs mer på min hjulsida http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

/Niklas
 
drSpoke

Ta kontakt med DrSpoke på söder i sthlm. De tar in white industries tandemnav i alla dimensioner och ekertal. De byggde ett nytt skivbromsframhjul till min offroadtandem och jag är mer än nöjd med det.

Fråga efter Phil och hälsa från Rikard.
 
Jag tycker att du borde satsa på en bredare och kraftigare fälg. Skulle också välj White Industries eller Phil Wood tandemnav, men det är jag som importerar dem så jag är kanske inte helt opartisk...

;)
 
Ekertal

Med en modern aluminumfälg är ekerantalet inte lika kritiskt längre eftersom fälgen är styv nog att belasta ett tillräckligt stort antal ekrar ändå.

Phil Wood är väl lite av det bästa man kan få tag på i navväg men det är nog aningen dyrt. Ett white-baknav går på 1500 och om byggaren vet vad han gör så håller det nog lika länge.

Vad har du för bredd på ditt nuvarande baknav?

/rikard
 
perosen; sa:
Cykeln i fråga (hjulbas över 2 m) kommer då ha V-broms + rullbroms bak, Nexave rullbroms fram (på ett 451-mm hjul). Användningsområde både utlandsresor och snabb motionskörning. Finns på http://rosnix.nu/~per/cykel/TT/

Jag skulle skippa Nexave rullbromsen och istället satsa på skivbroms, Shimano XT M755 el M756, underbara bromsar med perfekt modulation som klarar även de värsta utförslöporna i alperna utan överhettning, och Chris King tandem nav i bak.

Per
 
stor skiva

Jag har en xtr-skivbroms med 200mm-skiva bak på vår tandem. Funkar kanonfint. Fram har vi en lika dan anläggning fast med ett saint-ok istället.

spunnen stålslang är nog ett krav att använda till skivbromsar på tandemhojjar dock. Det är lite värme som skall ledas bort och det är långt till bakbromsen.

/rikard
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg