Hej!
Min långfärds-tandemcykel behöver ett nytt bakhjul (det gamla har 6-delad gängad krans och stålfälg med början till spricka på ett ställe). Det ska vara 8-delat, dubbelbottnat, öljetterat och ha bättre bromsyta för V-broms. Dimensionen är 622 mm desvärre, annars hade man kunnat nyttja MTB-fälgar.
Konsultation med cykelaffären (Leffes i Uppsala) gav alternativet 36-håls Nexave-nav (inte tandemspecifikt, men kraftigt) för 600 kr inkl. rullbroms (bra, fler bromsar att variera med för att inte överhetta fälgen) + kraftigaste touring-DT(samma som gör ekrar)-fälgen (inget nummer tyvvär) för 800 kr. Är det värt för fälgen? Någon som kört med DT-fälgar? Priset kan jämföras med 300 kr för en "vanlig" dubbelbottnad fälg med öljetter.
Cykeln i fråga (hjulbas över 2 m) kommer då ha V-broms + rullbroms bak, Nexave rullbroms fram (på ett 451-mm hjul). Användningsområde både utlandsresor och snabb motionskörning. Finns på http://rosnix.nu/~per/cykel/TT/
Diverse andra frågor: DT-fälgen är 19,6 mm, vad jag förstått. Just nu kör jag med 37 mm däck, men vågar man använda upp till 44-47 mm? Gränsfall enligt Sheldon - någon som kört med detta? Spelar det roll vad man har för ekrar - vanliga, "transportekrar" eller reducerade? Vad jag förstått är det viktigast att de är jämnt och hårt dragna. Vikten är inte så stort bekymmer här.
Min långfärds-tandemcykel behöver ett nytt bakhjul (det gamla har 6-delad gängad krans och stålfälg med början till spricka på ett ställe). Det ska vara 8-delat, dubbelbottnat, öljetterat och ha bättre bromsyta för V-broms. Dimensionen är 622 mm desvärre, annars hade man kunnat nyttja MTB-fälgar.
Konsultation med cykelaffären (Leffes i Uppsala) gav alternativet 36-håls Nexave-nav (inte tandemspecifikt, men kraftigt) för 600 kr inkl. rullbroms (bra, fler bromsar att variera med för att inte överhetta fälgen) + kraftigaste touring-DT(samma som gör ekrar)-fälgen (inget nummer tyvvär) för 800 kr. Är det värt för fälgen? Någon som kört med DT-fälgar? Priset kan jämföras med 300 kr för en "vanlig" dubbelbottnad fälg med öljetter.
Cykeln i fråga (hjulbas över 2 m) kommer då ha V-broms + rullbroms bak, Nexave rullbroms fram (på ett 451-mm hjul). Användningsområde både utlandsresor och snabb motionskörning. Finns på http://rosnix.nu/~per/cykel/TT/
Diverse andra frågor: DT-fälgen är 19,6 mm, vad jag förstått. Just nu kör jag med 37 mm däck, men vågar man använda upp till 44-47 mm? Gränsfall enligt Sheldon - någon som kört med detta? Spelar det roll vad man har för ekrar - vanliga, "transportekrar" eller reducerade? Vad jag förstått är det viktigast att de är jämnt och hårt dragna. Vikten är inte så stort bekymmer här.