hjulbredd --> rullningsmotstånd

Jag har en crescent hamra -en stabil all around cykel med 21vxl alu.ram och "vanliga" 28" hjul.
Kruxet är att jag bara kör på asfalt och därmed hade haft mer nytta av en racer.
Min fråga är, hur hade det blivit om jag satt dit smala racerhjul på min cykel... hade jag märkt stor skillnad i hur lätt och snabbt den rullar?

Beror på däcken

och på mönstret. Slicks rullar lättast. Det är inte självklart att smalare däck rullar lättare. Mycket beror på hur mycket däcket trycks ihop av belastningen och ett brett däck trycks relativt sett ihop mindre vid samma lufttryck. Vikten av hjulen är i och för sig intressant också men mest vid klättring och acceleration.

Någon som har en bra och lättfattlig sida att länka till som förklarar detta?

Thure

men förutsatt att det är schyssta smala slicks-hjul med rätt lufttryck borde det väl bli bra mycket bättre?....
Med sådana - vad är det som skiljer min cykel från en äkta racer?

Ett par riktigt smala däck minskar hjulets omkrets jämfört med ett par bredare slicks vilket man kan ta med i beräkningen. Pumpar man ett par lite bredare slicks så är det inte heller så stor yta av däcket som är i kontakt med underlaget. Cyklar man bara asfalt har man ju som sagt ingen nytta av att ha massa mönster på däcken.

Lycka till i däckdjungeln!

Steff

men förutsatt att det är schyssta smala slicks-hjul med rätt lufttryck borde det väl bli bra mycket bättre?....
Med sådana - vad är det som skiljer min cykel från en äkta racer?

Lite om däckstryck mm skriver Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/tires.html#rolling

En riktig racer är sannolikt styvare i ramen och vevpariet kraften kommer mer ned i asfalten. Åkpositionen kan också sannolikt vara mera aerodynamisk. Moderna racers är både lätta och styva samt har bockstyre med integrerade broms och växelhandtag. Ofta är axelavståndet kort på racrar.

Du har sannolikt betydligt mera plats för stänkskärmar på din ram och har också hål i gaffeländarna för skärmar och pakethållare.

Thure

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg