Slitstyrka hos Ceramic-fälgar
Slitstyrkan hos fälgar beror på flera olika saker:
- Hur och när man cyklar, där det varierar mellan minst slitage vid cykling på släta torra sommarlandsvägar till MTB i bergen på blöta grusvägar.
- Vilken sorts bromsklossar man har, hårdare klossar räcker längre men sliter istället mer på fälgarna. Men med mjuka klossar så kan det fastna grus i dem som i sin tur sliter hårt på fälgarna.
Med ceramicbelagda fälgar så får man en mer slittålig yta. Att inte ens hårda bromsklossar räcker särskilt länge spelar mindre roll, de flesta tycker väl ändå att det är enklare att byta klossar än fälgar.
Nackdelarna med ceramicfälgar är:
-PRISET, enl CykelCity så kostar en D521 365:-, medan en Ceramic D521 kostar 875:-!
-Bromsfadning, ceramicbeläggningen fungerar som en isolator och det gör att bromsklossarna kan bli överhettade och tom smälta under vissa förhållanden!
-Ömtålig, vid ett kraftigt genomslag som 'bucklar' fälgen så kan man knacka tillbaka den med en vanlig alufälg. Med en cermaicfälg så kan ceramicbeläggningen spricka och flagna av, och då måste fälgen bytas (DYRT!).
Är ceramicfälgar ett bra köp? Det beror alltså på var och hur du cyklar, de har funnits i flera år, både för landsväg och MTB, men det är nästan ingen landsvägscyklist som använder dem.
Det finns en nackdel till:
- Vikten, Ceramicfälgar blir 15-25g tyngre, men det kanske inte är en märkbar nackdel för alla....