Hjortrontillgång 2008

Hej,

Sitter på arbetsplatsen framför datorn utan tillgång till aktuell information om hur hjortronåret ser ut att bli i södra Norrland/Dalarna. Är det någon som varit ute och sett hur det ser ut på myrarna och i skogen?

Är hängiven hjortronplockare sedan barnsben numera bosatt i Stockholm och säkert en av de få som tagit med 4,5 kilo hjortronsylt under en Jorden Runt-resa och bjudit lokalbefolkningen på Copacabana;s stränder i Brasilien http://www.sundstromtravel.se/bild.php?back&id=46&dagbok=7 (ungdomsdröm!!).

Nu börjar få det tunt i förrådet på hemmaplan så det är dags att ge sig av norrut under sommaren.

Mycket tacksam för alla tänkbara tips!

Mvh/Anders

Hjortron är väldigt knepiga bär. På två myrar med till synes liknande vegitation kan den ena vara full med bär och den andra nästan ingenting. Även om det varierar kraftigt mellan myr och myr (och var på myren man är, i kanten eller ute på myren) kan man se vart det pekar och iår blir det ett bra hjortron år, det är jag ungefär 87% säker på :).

Vill du ha stora bär ska du hålla dig till myrar där det är skogigt med granar men de mognar senare. Tills dess kan du plocka ute på öppna myrar men då mindre bär. Och naturligtvis är det absolut förbjudet att plocka kart!

I Oviksfjällen ser det mycket illa ut. Bara blad - knappt vare sig blommor, knyten eller kart. Har vandrat runt på flera ställen här, men inte sett mer än sammanlagt 10 kart, tyvärr. Vi undrar om det kan ha att göra med dålig pollinering.

Farsan sa att blomningen i år var riklig och vid rätt tidpunkt, vilket är goda tecken. Där jag sitter fast på fel sida atlanten vet jag inte mer än så, men jag får väl spå i kaffesump (för som ni skriver; det är nyckfullt!). Det är några år sen senaste riktiga hjortronåret, så det borde vara dags för ett "storår" (Sara Lidman skrev väl att det är sju år mellan varje?!

Men aldrig i livet att jag talar om vilka myrar jag menar! :)

Här i Ljungdalen ser det också lite dåligt ut, ungefär som i Oviksfjällen. Just inga blommor alls på de platser jag har varit. Vet inte varför.

Det var en riklig blomning och på sina håll finns det mycket kart. På en del håll blev tyvärr de flesta blommorna sönderslagna av häftiga hagelskurar för ett ungefär två veckor sedan. Med andra ord kan det finnas mycket hjortron på vissa ställen medan det är tomt på vissa. Bakom mitt hus kommer det nog att bli mycket hjortron men dessa vaktas nu dygnet runt med haubits:)

Jag var ute i skogarna i norra Gästrikland i helgen (Jädraåstrakten), och på de myrarna jag passerade var det glest mellan bären. Däremot hittade jag en hel massa smultron efter en stig.
Trädde naturligtvis upp dem på strå.

Exklusivt för utsidan kommer här bilder från skogstokers hjortronrekognoseringsuppdrag i södra norrland. Det ser mycket mer ut i verkligheten...

hjortronqf2.jpg

hjortron1om8.jpg

Norra jämtland

Jobbar i skogarna runt ströms vattudal längst upp i Jämtland. Här är det gott om kart. Moget om en till två veckor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bpcitro Hjortrontillgång 2007 Bär och svamp 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg