Hjortronsäsongen 2005?

Gott om hjortron här uppe i Abisko, kan jag rapportera! Var ute på första plockarrundan i går. Lite tidigt, men nog fanns det mogna bär så det räckte.
Konstigt att det inte är moget längre söderut ännu. Men jag tror att hjortronen blommar tidigare här uppe, möjligen mognar även bären tidigare också.

/Patrik

Durin; sa:
Konstigt att det inte är moget längre söderut ännu. Men jag tror att hjortronen blommar tidigare här uppe, möjligen mognar även bären tidigare också.
/Patrik

Bara att gratulera till "fångsten".

Jag har också funderat kring det här med att bären långt norröver mognar tidigare än hemma hos oss i Härjedalsfjällen. Är det möjligen så att de får mer ljus uppe i midnattsolsregionen och därmed också mognar tidigt?
Har märkt detta i ex Sarek under vandringar i Augusti då bären nästan varit övermogna, medan de just har fått rätt färg runt stugan när vi kommer ned igen.

/KJ

tjonsson; sa:
Om det är tomt på måndag, då vet jag vem som varit framme. :)
Nixdå, ingen risk. Vi drog ihop allt vi kunde bära på "husmyren", som ligger så nära stugan att man kan plocka i femlitershinkar och dra hem och rensa mellan varven. Efter att bara ha besökt bästa ställena summerade vi ihop mer än femtio liter hjortron från samma myr, och då hade vi lämnat en hel del. Men det är ju rensningen som är problemet...

Det var rätt tätt i år, men visst var de rätt små? Kanske hade frosten tagit en del, för de större bären fanns bara på skogstuvorna. Dock har ni väl inte haft några frostnätter här kring Umeå?

Hur gick det förresten?

Jodå, det gick bara fint. Vi fick ihop 10 liter på en eftermiddag. Var även uppe i Kebne-fjällen förra veckan och kunde där dryga ut kosten med mogna hjortron.

Har för övrigt ända sedan barnsben fått höra att C-vitamin-mängden i ett hjortron motsv. den i en hel apelsin. Det kan väl inte vara annat än fullständigt sant?

rensa hjortron

Första gången jag hör någon som rensar hjortron !
Plockar ni med plockare ?

Nu är väl inte jag någon stor hjortronplockare men jag har alltid trott att man plockar dom för hand. Lingon däremot brukar jag ligga kring 5-600L och då är det plockare som gäller

Patrik

Strykarräven; sa:
tjonsson; sa:
Om det är tomt på måndag, då vet jag vem som varit framme. :)
Nixdå, ingen risk. Vi drog ihop allt vi kunde bära på "husmyren", som ligger så nära stugan att man kan plocka i femlitershinkar och dra hem och rensa mellan varven. Efter att bara ha besökt bästa ställena summerade vi ihop mer än femtio liter hjortron från samma myr, och då hade vi lämnat en hel del. Men det är ju rensningen som är problemet...

Det var rätt tätt i år, men visst var de rätt små? Kanske hade frosten tagit en del, för de större bären fanns bara på skogstuvorna. Dock har ni väl inte haft några frostnätter här kring Umeå?

Hur gick det förresten?

Re: rensa hjortron

Stående; sa:
Nej, föga förvånande så plockar jag inte hjortron med plockare.
Men, eftersom hjortron dels är rätt känsliga för frost och insekter, och dels går sönder rätt lätt, så är det praktiskt att rensa bort fläckiga, övermogna eller allmänt skabbiga bär, samt att få bort kvistar och blad.
Lite skillnad också om man bara gör sylt eller tar ut en del bär för att servera "naturella", eller ge bort...

Re: Re: rensa hjortron

Ok jag blev bara lite fundersam.
Själv rensar jag inte alls, plockar kanske lite saktare än dig. Ska man däremot frysa in hela bär för tårtor eller nått så kan jag förstå.

Bor i Dalarna numera och har ingen koll på hur bra tillgången var men här fins det att läsa.
http://www.moratidning.com/artikel.asp?id=1338997

Rensar ni hallon också ?
Jag gör det inte då jag kokar eländet och det få maskar som råkade vara med dör och man hittar aldrig någon. Jag gjorde ett provkok för många år sedan med en massa maskar och lite hallon för att se. Jag hittade ingen så jag antar att dom finfördelas.

Patrik

Strykarräven; sa:
Stående; sa:
Nej, föga förvånande så plockar jag inte hjortron med plockare.
Men, eftersom hjortron dels är rätt känsliga för frost och insekter, och dels går sönder rätt lätt, så är det praktiskt att rensa bort fläckiga, övermogna eller allmänt skabbiga bär, samt att få bort kvistar och blad.
Lite skillnad också om man bara gör sylt eller tar ut en del bär för att servera "naturella", eller ge bort...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Hur tror ni hjortronsäsongen 2009 blir? Bär och svamp 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg