Jag ser inte vad som är så lockande med tarps? Det blir dyrare och tyngre, eller är jag helt fel ute?
Ja, det tenderar att bli det. Fördelen med en tarp är ju flexibiliteten, men jag tycker sällan den uppväger de andra nackdelarna (öppenheten för insekter och vikten).
Visst kan ett minimalt tält ibland kännas trångt, men det handlar ju i längden mest om var man tillbringar mest tid: Att vara (aktiv) i sitt skydd eller bära på sitt skydd.
När man sover spelar det ju t.ex. sällan nån roll att det är lågt i tak, och när man bär på tältet är ju takhöjden helt irrelevant (då är det vikten som spelar roll). Så det är de där timmarna på morgonen när man klär på sig och äter frukost och på kvällen när man lagar mat och ska gå och lägga sig.
När vi är ute med scouterna så använder jag nästan uteslutande ett litet blått "2-manna" ryggåstält köpt på Obs! för en massa år sen för 99 spänn. (Jag föredrar att ha mitt eget tält med mig istället för att trängas med scouterna i deras vindskydd, delvis handlar det om att jag velat vara "självständig" och ha med mig allt jag behöver själv.)
Jag har bytt ut stålstängerna mot VP-rör, sytt in en extra ventil och satt en torklina i taket. Det är precis lagom för mig och min packning, visst kan det vara lite besvärligt att klä av och på sig på grund av takhöjden, men det är myggsäkert, skyddar mot regn, markfukt och vind.
Det går dock inte att laga mat inne i det, men jag har inte hittat nån annat tält som jag känt är prisvärt och har vettig vikt. Mitt tält väger ungefär 1 kg inklusive stänger och pinnar, så jag vill inte gärna ha nåt tyngre än 1,5 kg, och sen vill jag ju helst inte betala över 2000 för det.