Hjälp till val av vandringsmål och led, tack.

Jag är novis på vandring, men är superladdad att ge mig ut sedan minst 10 år. Ska få ett snabbesök från Amerikat på sammanlagt 4 nätter, kommer torsdag natt och åker igen måndag morgon (22-26/9). Hiking ligger högt på listan av Things To Do.

Realistiskt sett så skulle vi kunna ligga ut en eller två nätter. Utgångsläget är Östersund, och jag skulle kunna tänka mig att hyra bil för tillfället, men vi hade inte tänkt att dra på tält.

Att det finns mycket fint att se har jag förstått, behöver således lite hjälp att sålla. Vad är en bra tur på 2-3 dagar? där man dessutom har energi att umgås på vägen... Konversera alltså.

Tacksam för alla förslag!!
Lisa

ni kan säkert hitta dagsturer i direkt anslutning till östersund, men om ni kan tänka er att ta bilen sydväst så har jag några förslag.

1.
Vålådalen - Lunndörren - Vålåvalen - Vålådalen.

2.
Vallbo - Anaris - Lunndörren - Vålådalen

3.
Blåhammaren - Sylarna (fjällstation) - topptur Sylarna - Blåhammaren. (Ni kan även starta och sluta i Storulvån).

Tack!!!

Ungefär hur lång tid bör man beräkna för respektive alternativ. Jag förstår att det beror på hur snabbt man går.. :) Dagstur- Övernattning- med utan tält...

Det är skönt att ha några namn att jobba med, om jag ska höra mig för på... ja, var man nu hör sig för. Turistbyråer kanske.. Så tack igen!

lisa

lisastar; sa:
Tack!!!

Ungefär hur lång tid bör man beräkna för respektive alternativ. Jag förstår att det beror på hur snabbt man går.. :) Dagstur- Övernattning- med utan tält...

Det är skönt att ha några namn att jobba med, om jag ska höra mig för på... ja, var man nu hör sig för. Turistbyråer kanske.. Så tack igen!

lisa

Samtliga turer som jag nämnt lämpar sig för 3 dagar i lugnt tempo, det finns fjällstugor efter varje etapp (oklart om de är öppna i slutet av september dock).

se mer här:
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Area.aspx?id=222

lämplig karta: fjällkartan Z6

k_b; sa:
3.
Blåhammaren - Sylarna (fjällstation) - topptur Sylarna - Blåhammaren. (Ni kan även starta och sluta i Storulvån).

Man kan väl inte starta i Blåhammaren öht, utan måste starta i Storulvån eller Rundhögen?

Sträckan Blåhammaren-Sylarna är lite väl lång (19 km) och seg. Fin vy mot Sylmassivet, men det har man ju även Storulvån-Sylarna.

Jag röstar på Storulvån-Sylarna t.o.r.

Skulle du kunna fixa hämtning i Nedalshytta i norge?
I så fall skulle ni kunna gå Storulvån-Sylarna-Nedalshytta (via Ekorrdörren). Då får dina gäster även åka till norge och ni slipper gå samma väg tillbaka.

/Ulf

Utgå från Enafors

Hej

Kom nu tillbaks från en helgtur som jag kan rekommendera:

Utgå från Enafors. Leden börjar alldeles vid E75:an och går genom skog, över myarar och upp för Silverfallet upp till 1200 möh. Sedan över passet vid Snasahögarna och ansluter till leden mellan Storulvån-Blåhammaren. Jag övernattade på Blåhammaren och gick dag 2 till Storulvån. Härifrån kan man ta taxi (buss) tillbaka till Enafors.

Leden från Enafors via Snasahögarna är mycket mer varierad än Storulvån-Blåhammaren eller Storulvån-Sylarna. Det är dock en fördel att ha lätt packning (=sova i stuga) eftersom det är ganska kuperat. Från drygt 500m till 1200m, dock ganska lättgånget.

Fördelen med denna tur är du inte behöver gå samma led fram och tillbaka.

mvh
J-E

Tack alla!

Hämtning någonstans kan bli en bökig detalj- jag känner ingen som skulle kunna hämta oss.

Planerna verkar så här långt ha kommit till att:

Dag 1 till Dag 2- vandra med en övernattning, inte i tält (för lättare packning). Om övernattningsstället höll både med sovplats och trevliga middagsmöjligheter, ett stort plus.

Dag 3 beroende på form och väder göra en enklare kortare endagsutflykt. Kanske Åreskutan och hyra cyklar, typ.

Alla tips jag får tänkte jag försöka sammanställa till senare bruk, så keep it flowing, och tack igen!

lisa

Blåhammaren

Blåhammaren har kanonbra mat. Dom har öppet sista dagen den 25 sept. Tänk på att det kan vara riktigt bistert på kalfjället i slutet av september, snö är inte ovanligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Till Aktse med Taxi och båt, hjälp! Fjällvandring 1
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg